NRK Meny
Normal

Var fritt for dopapir på Svalbard: – Det er selvfølgelig uheldig

Ett døgn uten dopapir viser at Longyearbyen kan trenge en matbutikk til, mener lederen av lokalstyret i Longyearbyen.

Butikk svalbard

Eneste dagligvarebutikk i Longyearbyen, Coops Svalbardbutikken. Andre aktører i bransjen lukter på å etablere seg.

Foto: Ørjan Hansen / NRK
Arild Moe
Journalist

– Vi var et døgn uten dopapir. Men nå er alt på plass, sier Morten Helliksen,

Han er administrerende direktør for Svalbardbutikken, eneste dagligvarebutikken i Longyearbyen.

Helliksen sier det var forsinkelse med godsbåten som gjorde at de manglet noen varer, og pallen med toalett kom sist på land.

Det var Svalbardposten som først omtalte saka

Lokalstyreleder Arild Olsen sier mangelen på varer oppleves som uheldig når viktige varer mangler i butikken.

– Det er selvfølgelig uheldig for butikken. Jeg vet at de gjør sitt ytterste for at det ikke skal skje. Men det å drive butikk opp til Svalbard er en ganske hårete operasjon. Så det kan skje tidvis at noe mangler.

Arild Olsen, lokalstyreleder

– Hyggelig at andre vil starte butikk her, sier Arild Olsen, leder av lokalstyret i Longyearbyen.

Foto: Helge Carlsen/NRK

Olsen mener folk stort sett er fornøyd med vareutvalget i Svalbardbutikken. Han understreker også at han har lite peiling på logistikk innen varehandel.

Rema vurderer

Men han ser at bransjen kan ha utfordring med leveranser.

Men savner Longyearbyen et alternativ til Svalbardbutikken?

– Vi registrer jo at det er andre aktører som ønsker å etablere seg med butikk på Svalbard. Det synes vi er kjempehyggelig. Det viser at vi er en region folk har tro på at det skal være vekst i.

– Er det konkrete planer om flere butikker?

– Det jeg vet, er at blant andre Rema 1000 jobber med å etablere seg i Longyearbyen. Etter det jeg forstår er de positive til det. Men å bygge opp en butikk her, er omfattende og vil nok ta litt tid, sier Arild Olsen.

I Rema 1000 sa Johnny Johannessen til Svalbardposten i januar at de ønsker å få bygge på byens største parkeringsplass.

Rema hadde da kartlagt markedsområdet, trafikkmønster og turisme, for å se om det er grunnlag for lønnsom drift. De har kommet fram til at en etablering vil være et godt tilskudd til næringsaktiviteten i Longyearbyen, samtidig som det vil være bra for lokalbefolkningen å få konkurranse på dagligvaresiden.