NRK Meny
Normal

Denne spesialsykkelen gjør at Gunvor kan sykle uten smerter

I fjor sommer delte Sykkelbyen Alta ut 48 elsykler - i år ble det 100. Gunvor er revmatiker, men med det ekstra puffet fra elsykkelen kan hun komme seg ut i naturen uten for mye belastning.

Gunvor

Gunvor Kjelsberg er revmatiker, men trenger ikke lenger ta bilen når hun skal komme seg rundt. I likhet med 99 andre er hun nå i besittelse av en splitter ny elsykkel.

Foto: André Bendixen

I fjor var første gang prosjektet ble gjennomført, i regi av Sykkelbyen Alta. 48 elsykler ble delt ut, en viss andel reservert de med pustevansker og skjelettplager, resten av syklene ble tildelt de som ønsket en enklere vei fra bilstolen til sykkelsetet.

Denne fordelingen gjaldt også i år, men mye nytt har skjedd siden i fjor. Syklene er annerledes, det er mange flere som deles ut, og ikke minst har hele fylket blitt inkludert i tilbudet.

I samarbeid med Norges astma- og allergiforbund og Norsk Revmatikerforbund, gjentok Alta kommune fjorårssuksessen, og delte ut 100 elsykler forrige onsdag.

El-Sykkel
Foto: André Bendixen

Kommer seg ut til tross for leddplager

Elsyklene som deles ut ser ut som en helt vanlig sykkel. Den eneste forskjellen er den lille elmotoren som hjelper til når man ønsker det selv.

«Det er helt fantastisk. Det er et utrolig flott tiltak og jeg håper at mange flere ser muligheten»

Magni Breivik, som har hatt elsykkel i et år

Blant dem som testet sin elsykkel for første gang, var gleden stor.

– Åh, da følte jeg meg som en liten jenteunge! Jeg husker ikke helt hvordan jeg følte meg da jeg lærte å sykle, men i dag følte jeg meg som en jenteunge, det var så gøy, sier Gunvor Kjelsberg.

Som revmatiker kan belastningen på sykkelsetet tidvis være stor. Da er det godt å kunne skru på elmotoren for å få litt ekstra kraft i pedalene.

– Det betyr at de dagene jeg har store leddplager som revmatiker så kan jeg også komme meg ut og litt langt når jeg har lyst til å være ute i det fri. Det har vært målet med å søke på elsyklene, sier hun.

Gunvor

Gunvor Kjelsberg fikk god fart på den nye elsykkelen.

Foto: André Bendixen

Bedre modell for de med muskelplager

Prosjektet der de deler ut 100 elsykler er unikt i Norge. Det finnes muligheter i blant annet Oslo og Trondheim der 15-20 slike sykler kan lånes. I Alta betaler de som blir trukket ut 5000 kroner i egenandel, resten dekker Sykkelbyen.

«Mannen hennes sa til meg «vet du, jeg tror ikke jeg har sett henne smile så mye på over et halvt år». Når man får slike tilbakemeldinger og føler at en kan bidra til å bedre livskvaliteten til folk, så gjør det noe med en, i hvert fall med meg»

Gjermund Abrahamsen Wik, prosjektleder i Sykkelbyen Alta

Gjermund Abrahamsen Wik er prosjektleder i Sykkelbyen Alta og forteller at de har byttet sykkelmodell fra fjoråret, nettopp for å gjøre den mer brukervennlig for de med leddplager.

– Vi fikk noen tilbakemeldinger om at enkelte detaljer ikke passet alle, spesielt de med revmatiske lidelser. For noen er det vanskelig å sitte fremoverlent eller å åpne og lukke fingrene så mye, forteller han.

På den nye modellen er det dermed ikke den vanligste girtypen, hvor man bruke pekefingeren og tommelen, men en variant hvor man vrir på håndtaket av styret.

– Det er også mulig å justere styret slik at personen ikke trenger å sitte så fremoverlent, sier han.

Gjermund Abrahamsen Wik demonstrerte i fjor hvordan en elsykkel fungerer. Artikkelen fortsetter under video.

Det går skikkelig unna i oppoverbakkene når man har en el-sykkel tilgjengelig. I dag dele Sykkelbyen Alta ut 48 sykla til nån av dem som kanskje slit litt ekstra i de lange strekkan.

Leder for Revmatikerforbundet i Finnmark er fornøyd med prosjektet som de, sammen med Alta kommune og Norges astma og allergiforbund har satt i gang for andre år på rad.

– Det betyr veldig mye, spesielt det at medlemmer som sliter med muskel- og skjelettplager kan få en slik sykkel som bidrar til at de slipper å få så mye belastning for å komme seg fra A til Å. Det er helt fantastisk, sier Arnfinn Sarilla.

Nå håper han at resten av landet kan følge etter.

– Det er en god sak for hele landet. Når det gjelder Finnmark så er det jo bare Alta som har dette tilbudet, det er jo 18 andre kommuner som også burde hatt det. Men vi har jo fått søknader fra hele fylket, sier han.

Arnfinn Sarilla

Arnfinn Sarilla håper resten av landet følger etter med dette prosjektet.

Foto: André Bendixen

Vil inkludere hele Finnmark

I år kunne hele fylket søke om å få bli trukket ut til å få en billigere elsykkel.

– Det skader ikke å være litt rause, det er ikke sikkert de minste kommunene har kapasitet til å arrangere lignende prosjekter. Hvorfor skulle ikke vi kunne tilby det til hele Finnmark? sier prosjektleder i Sykkelbyen Alta Gjermund Abrahamsen Wik.

Wik forteller at de mottok over 200 forespørsler, men at bare ti av de var fra andre deler av fylket.

Det var likevel det at tilbudet gikk til fylket som gjorde at de hadde mulighet til å tilby så mange sykler, ettersom det appellerte veldig til stiftelsene som har finansiert prosjektet.

Gjensidige har gitt en halv million til prosjektet.

– Det er et digert beløp. Det er vanlig å få 20.000, kanskje 50-60.000 om man er heldig. Gjensidige begrunnet det store beløpet med at vi ikke skal tjene penger på dette, men at det er for å hjelpe folk, sier Wik.

Et år med el-sykkel

Magni Breivik var en av dem som fikk elsykkel i fjor. Hun har diagnosen ME, altså

Magni Breivik

Magni Breivik ble intervjuet av NRK i forbindelse fjorårets utdeling av elsykler. Hun har hatt den i et år, og er strålende fornøyd.

Foto: Kai Erik Bull

kronisk utmattelsessyndrom, og ønsket seg elsykkel for å kunne være i stand til å sykle på jobb oftere.

– Jeg har ikke brukt den på vinteren, det gikk ikke å ha piggdekk på den, men på barmark har det vært veldig bra. Jeg har syklet til og fra jobb uten å bli utslitt, det har vært utrolig fint, sier hun.

Hun sier at med en vanlig sykkel ville hun kanskje maks klart å sykle til jobb tre dager i uken.

– Jeg har ikke syklet lengre turer med den, for meg var det viktig å kunne sykle til å fra jobb. Den gir det lille puffet som jeg trenger, sier hun.

Hun sier at mestringsfølelsen er en av de store gevinstene ved å sykle til jobb så lenge føret tillater det. Det å kunne være ute og å spare miljøet kommer i tillegg.

Hun håper flere vil benytte seg av tilbudet.

– Det er helt fantastisk. Det er et utrolig flott tiltak og jeg håper at mange flere ser muligheten, sier hun.

Skal fortsette

Abrahamsen Wik trekker frem en hendelse fra fjoråret som virkelig fikk han til å bestemme seg for å fortsette elsykkel prosjektet.

– Det var ei dame i fjor som kom inn og sa at hun ikke kunne bruke elsykkelen hun hadde fått. Stangen på damesykkelen var for høy, slik at hun ikke kunne løfte foten over, forteller han.

De hadde da stående en annen elsykkel som de brukte til demonstrasjon, en modell som ligner veldig på den de har gitt ut i år. Hun fikk prøve den, syklet seg en tur, og når hun kom tilbake så hadde hun et stort smil om munnen.

– Mannen hennes var der, og sa til meg: «Vet du, jeg tror ikke jeg har sett henne smile så mye på over et halvt år». Når man får slike tilbakemeldinger og føler at en kan bidra til å bedre livskvaliteten til folk, så gjør det noe med en, i hvert fall med meg, sier han.

Gunvor Kjelsberg er en av dem som gleder seg til å komme seg ut i naturen, uten å få vondt av belastningen.

– Jeg liker veldig godt å sykle, og å være ute og bevege kroppen. Det er så fint at det ikke stopper meg når jeg har de dagene som ikke er så bra. Nå kommer jeg meg ut, ingen unnskyldning. Så kan jeg bruke strøm noen steder og andre steder uten. Belastningen på kroppen er i alle fall mye mindre med en slik type sykkel, og jeg gleder meg til å bruke den, sier hun.

El-Sykkel

Her kan man stille inn hvor mye kraft man ønsker. Strømmen kan også slås av, slik at elsykkelen fungerer som en vanlig sykkel.

Foto: André Bendixen