Hopp til innhold

– Sykkelen er for spesielt interesserte

Erlend Kristensen har liten tro på at flere enn dagens fem prosent kommer til å sykle til jobben. Han mener el-sykkelen er løsningen som har glimret med sitt fravær i debatten.

Erlend Kristensen

Erlend Kristensen mener el-sykkelen er løsningen på morgenrushet.

Foto: Eirik Gjesdal/NRK

– Jeg mener de bør endre retorikken og heller begynne å snakke om el-sykkel. Jeg tror folk flest er lei av å høre om kø og om sykkel. For de aller fleste vanlige folk er ikke sykkel et alternativ. Det er for mye bakker, for tungt og slitsomt og ikke kjekt, sier Erlend Kristensen.

Hvert år drar Bedriftsidretten i gang sin årlige aktivitetsaksjon “Sykle til Jobben”. Med på laget er blant annet Syklistenes Landsforening, Kreftforeningen, Norges Cykleforbund, Helsedirektoratet og Statens vegvesen. Sykkelløftet melder at dersom alle syklet til jobb én dag i uka hadde vi redusert bilbruken med 20 prosent. Kristensen mener aksjonene har liten virkning.

– Det er kun fem-seks prosent som sykler til jobben i dag. Det er en veldig liten gruppe og jeg har ikke tro på at det blir mange flere samme hvor mange sykkelløft vi har. Selvfølgelig vil det hjelpe med bedre sykkelstier, flere sykkelfelt og slikt, men det handler om å få flere ut på veiene, sier han.

– For treningsfantaster eller de med lett vei

(H)el sykkel

Etter 4,5 år som el-sykkelentusiast ga Kristensen i slutten av fjoråret ut el-sykkelboka «(H)el sykkel». Den første tiden på el-sykkelen var han rimelig alene om å bruke den, men i 2013 så han en klar økning.

– Jeg har stått på stand og jobbet for å sette el-sykkelen på kartet i lange tider, men likevel har den glimret med sitt fravær i samferdselsdebatten. Derfor har jeg skrevet en bok om el-sykkelen de siste årene for å få den opp i dagen, sier Kristensen.

Det finnes ikke noen tall på hvor mange som bruker el-sykkel til jobben. «Reisevaneundersøkelsen 2009» fra Transportøkonomisk institutt viser at 6 prosent sykler til jobben og 11 prosent går. 4 prosent av reisene til personer over 13 år gjøres med sykkel.

– Jeg mener at den vanlige sykkelen er for spesielt interesserte, treningsfantaster og de som har kort vei eller lett lende til jobben. El-sykkelen er for alle fordi det er lett og kjekt. Det er det som gjør at den vil vinne frem. Det er aldri motbakker og alltid medvind, sier Kristensen.

Skal forske på helseeffekten

Erlend Kristensen

Erlend Kristensen med sin egen el-sykkel.

Foto: Eirik Gjesdal/NRK

Transportøkonomisk institutt (TØI) ønsker at flere skal bruke el-sykkel, særlig i stedet for bilkjøring. El-sykkelen er på fremmarsj i Norge, men vi ligger langt bak andre land. I Sveits, Nederland og Tyskland utgjør el-sykler henholdsvis 20, 17 og 12 prosent av alle nye sykler.

– Det er enkelt og du får trening samtidig som du sparer tid. Jeg bruker tjue minutter mindre til og fra jobben, og sparer dermed tjue minutter på å slippe å sitte i kø samtidig som jeg får dagens anbefalte trim, sier Kristensen.

Derfor har han et eget kapittel i boka si som heter «el-sykkel, trening og helse». Han har fått med seg lege Stian Ellingsen Lobben og dosent Leif Inge Tjelta ved Universitetet i Stavanger på laget.

– De skal forske på resultatene og om det er så bra som jeg påstår. På forrige test jeg tok hos dem fikk jeg bekreftet at jeg aldri har vært i så god form. Jeg ble kategorisert som en meget godt trent 25-åring, sier han.