Hopp til innhold

Erica (7 måneder) pynter seg med klær mamma har fått på Facebook

Trebarnsmor Lena Evensen (30) har gitt seg selv kjøpestopp, og kler opp datteren Erica på sju måneder i fargerike kjoler hun har fått gratis på Facebook.

Lena med datter

Lena bretter sammen klær hun har fått gratis på Facebook. Datteren Erica (7 måneder) pynter seg med klær som i mange tilfeller nesten ikke er brukt.

Foto: NRK/Privat

– Det tar litt lengre tid og man må lete litt for å finne det man trenger, men hittil har det gått veldig greit, sier Lena Evensen.

Hun sitter på sofaen i stua i Tromsdalen med utsikt over Tromsøya og Tromsø sentrum og bretter sammen en bunke klær som passer til en liten barnekropp på i underkant av året.


Gensere, kjoler og bukser er rene og pene, og ser ut til å komme rett fra kleshengere i butikken. Men klærne som datteren på sju måneder skal få bruke, de har mamma Lena fått gratis på Facebook.

Hun har gitt seg selv et selvpålagt kjøpeforbud. Før hun kjøper noe nytt, skal hun se om det er mulig å skaffe brukt.

Jeg har aldri likt å kaste ting. Det er bedre at ting blir solgt enn at de står og støver ned i en bod. At tingene får et nytt liv og blir brukt.

Lena Evensen


Mer åpne om bruktkjøp


Lena tror mange er blitt mer åpne for å kjøpe brukt, men forteller at bekjente fremdeles spør om familien sliter med økonomien når Lena legger ting ut for salg på nettet.

Men for henne handler det ikke bare om å spare penger, selv om hun har sikret seg alt fra utedresser til ull-bodyer til babyen gratis. Noen av klærne har fremdeles prislappen hengende på.

– Jeg har aldri likt å kaste ting. Det er bedre at ting blir solgt enn at de står og støver ned i en bod. At tingene får et nytt liv og blir brukt, forklarer Lena.

Eirik Solheim

Eirik Solheim, medieutvikler og redaktør for NRKBeta.

Foto: Marius Arnesen / NRK

På Marienlyst i Oslo sitter det en som på fulltid følger med på utviklingen på nettet.

Eirik Solheim er medieutvikler og redaktør i NRKBeta, som omtaler seg selv som NRKs sandkasse for teknologi og nye medier.

– Det at kjøp og salg mellom privatpersoner på nettet øker så mye vil jeg si er 99 prosent positivt. Det er miljøvennlig, og ofte er grunnen til at ting kastes at ikke tilbud og etterspørsel kobles sammen, sier han.


Internett knytter folk sammen


Han mener at en av styrkene til internett er at det er veldig godt egnet til å koble folk sammen.

– Nettstedet Craigslist, som er den amerikanske versjonen av FINN.no, var en av de første store internettselskapene. Det var ikke lenge etter internett kom at vi oppdaget hvor godt det egnet seg til å kjøpe og selge, forteller Solheim.

Og en stor fordel Facebook har, er at flesteparten av oss er der inne allerede.

– En ny undersøkelse viser at 60 prosent av oss er innom nettstedet hver dag, og 40 prosent av tiden vi bruker på nett, bruker vi på Facebook, sier Solheim.


Han sier det er viktig både for private og bedrifter å vise seg fram der folk er.

– Skal man vise fram det man vil selge, stiller man seg midt på torget, ikke i en bakgate der det ikke finnes folk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lena Evensen

Lena tar bilder av alle varene hun selger, før hun legger dem på nett. Det kan like gjerne gjøres med dataen på fanget.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK


Stor aktivitet

Flesteparten av de store kjøp- og salgsgruppene på Facebook er lokale, og knytter derfor sammen folk som bor i det samme området, og har sammenfallende interesser.

– Det er lettere å levere en vare på døra enn å sende den. Og på Facebook er det også lett å kommentere en vare og spørre selgeren hvis det er noe man lurer på, mener Solheim.

(Artikkelen fortsetter under bildegalleriet)

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.



Også Lena Evensen var tidlig ute med å oppdage at Facebook og internett var et bra sted for kjøp og salg.

Med den bærbare datamaskinen på fanget der hun sitter tilbakelent i sofaen, benytter hun tiden mens datteren sover til å oppdatere seg på de tre salgsgruppene hun administrerer.


– Jeg startet gruppene fordi mange var leie av å vasse gjennom andres klesskap når de for eksempel var på jakt etter en barnestol eller noe helt annet enn klær, sier Lena.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lena Evensen-bod

En gammel skrivemaskin får forhåpentligvis et nytt hjem, når Lena Evensen ikke har bruk for den lenger.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK


13.000 kjøper og selger

På skjermen spretter det opp nye meldinger på veggen til gruppa Retro (Tromsø) flere ganger i timen. Noen lurer på hvor man kan få kjøpt krydderhyller i 60-tallsstil, og andre byr på et nattbord.

Men om noen kommer med ufine kommentarer på det andre selger, er Lena der og styrer med jernhånd. Hun vil ikke at noen skal mobbes for å legge prisen for høyt, eller selge noe som andre syns er stygt.

– Får jeg klager på useriøse selgere, kaster jeg dem ut av gruppa, sier hun bestemt.

Folk har handlet på nettet, forhåndsbetalt, og så får de ikke tak i selger for å få varen.

Helene Falch, regiondirektør i Forbrukerrådet

Lena har ikke oversikt over hvor mange timer om dagen hun er på Facebook, men når hun er hjemme, står datamaskinen på.

Den første gangen hun så at noen solgte og kjøpte på Facebook, skjedde det mellom venner.

I dag har den største kjøp og salg-gruppa i Troms nærmere 13.000 medlemmer.

For å være sikker på at ingen blir lurt når de handler, har hun lenket inn til kjøpsloven på sine grupper, der folk kan selge barneutstyr og klær i tillegg til retrovarer.


Mange kjenner ikke rettighetene

Helene Falch

Helene Falch, regiondirektør i Forbrukerrådet i Troms og Finnmark.

Foto: CF-Wesenberg / Kolonihaven.no

Helene Falch er forbrukernes vaktbikkje. Som regiondirektør i Forbrukerrådet i Troms og Finnmark mottar hun stadig oftere desperate telefoner fra forbrukere som føler seg lurt etter nettkjøp.

– Vi får inn klager fra fortvilte folk som har handlet på nettet, forhåndsbetalt, og så får de ikke tak i selger fordi de ikke har fullt navn eller kontaktinfo på den som selger. Det er svært viktig å skaffe seg god kontaktinfo, sier Falch.

De samme reglene gjelder for kjøp og salg mellom privatpersoner, uavhengig av om salget skjer ansikt til ansikt eller over nettet.

– Ta alminnelige forholdsregler, som å se varen på forhånd hvis det er mulig, og unngå forhåndsbetaling, råder Falch.

Forbrukerrådet ser at en stadig større del av handelen mellom folk foregår på nettet. Grupper på Facebook hvor man kan bytte, selge eller kjøpe alt fra biler til babytøy spretter opp over hele landet.


Facebook går ikke ut med statistikk på disse gruppene, men fenomenet ser ut til å være spesielt utbredt i de nordnorske byene. Både Alta, Harstad og Tromsø har salgsgrupper med over 8000 medlemmer.

I Trondheim finnes det en salgsgruppe med nærmere 7000 medlemmer, mens Akershus har en gruppe med i overkant av 2000, og rundt 2000 slutter opp om ulike grupper for kjøp og salg i Hordaland fylke.

Mange kjenner til reklamasjonsretten, men ikke detaljene rundt hva den går ut på, og at den også gjelder salg mellom privatpersoner.


– Er det feil på varen har du alminnelig reklamasjonsrett på to år. Den gjelder hvis varen ikke er i så god stand som den skal, sier Falch.

(Artikkelen fortsetter etter enquêten)

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Ingen angrerett

En vanlig misforståelse er også at man kan angre på kjøp man har gjort av privatpersoner på nett. Men angreretten gjelder ikke for salg mellom privatpersoner.

– Hva er de største fallgruvene på nettet?

– Det er å være for rask på labben. Bruk tid og sammenlign priser. Er det større ting du kjøper, bruk gjerne en kontrakt som setter rammene, sier Falch.


Mange av klagene til Forbrukerrådet går på at varene er i dårligere stand enn avtalt, at den ikke blir levert i tide, eller at varen er annonsert som en merkevare som Canada Goose eller Iphone, men i posten kommer det en kopi.

75 prosent av klagene Forbrukerrådet behandler, løses i minnelighet. Rådet har en nøytral rolle i mekling mellom kjøper og selger.

De sakene som ikke løses hos Forbrukerrådet, går til Forbrukertvistutvalget, som fatter avgjørelser med rettslig bindende virkning.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lena Evensen 2

I boden til Lena er det god plass, til tross for at hun deler hus med mann og tre barn. Hun selger unna det hun ikke har bruk for.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK


Rydder plass i huset

Stua til familien Evensen er ikke stor. Selv om den bærer preg av at det bor barn i leiligheten, med både lekematte på gulvet og tegnesaker på bordet, er den lille leiligheten verken preget av rot eller å være overfylt.

Selv om Lena Evensen både handler og kjøper ivrig på nett, på en datamaskin som oppdaterer henne på nye annonser gjennom dagen, er hun ikke redd for at hun skal bli rammet av samlemani.

– Nei, jeg har satt meg en frist på to år. Har jeg noe som ikke er blitt brukt innen det tidsrommet, så skal det ut, enten om det byttes eller selges, forklarer Lena, og viser fram boden sin.

Det er god plass på hyllene i det lille rommet, og i tillegg skal både en vippestol og en gammel skrivemaskin selges, og flyttes ut av huset.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kjøp og salg på Facebook

Alt mellom himmel og jord er (omtrent) å få kjøpt på Facebook.

Foto: Kolasj / NRK


Stor etterspørsel etter barneutstyr

Lena er veldig nøye med å ikke forhåndsbetale når hun kjøper og selger på Facebook.

– Det vanligste er at de som skal kjøpe noe kommer til meg, eller at vi avtaler å møtes et sted, så gjør vi kjøpet ansikt til ansikt, sier Lena.

Barneklær i god stand, spesielt dyrere utedresser er lette å få solgt, det samme er møbler til barn.

– Det er en kjempestor etterspørsel etter utstyr til tripp-trappstoler av den gamle typen. Mange har de gamle stolene, og det nye tilbehøret passer ikke til de nye stolene sånn uten videre, hevder Lena.

Hos Facebook følger de nøye med på det som beveger seg på nettsamfunnet, men de har ikke noen ønsker om å forby eller stoppe slike grupper, så lenge de ikke bryter med retningslinjene.

(Artikkelen fortsetter under faktaboksen)

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Facebook godtar

– Vi ville fjerne alle grupper hvor administratorene annonserer og sier «betal meg, så skal jeg publisere din annonse», såkalte tredjepartsannonser. Men dette er åpne grupper hvor folk legger inn ting de selger selv, og ingen tjener på andres salg, sier Frida Löwengren i Norden Link PR, talsperson for Facebook i Norden.

Facebook har også betalte annonser, men Löwengren forteller at de ønsker å tilby en gratis plattform som folk står fritt til å bruke som de vil, så lenge de ikke bryter reglene til Facebook.


– Tar dere kunder fra andre kjøp- og salgssider, som FINN?

– Vi vil være den beste tjenesten for forbrukerne, og utvikler stadig nye forbedringer. Vår jobb er å gi brukerne en bra plattform som de kan bruke akkurat som de vil, sier Löwengren.

Hos FINN Torget, får de stadig inn flere annonser, til tross for konkurransen fra Facebook.

– Vi har faktisk hatt en vekst på mellom ti og 18 prosent de siste årene, sier Ole Kristian Ullereng, administrerende direktør for FINN Torget.

Han tror den generelle netthandelen øker.


Bytter klær mot sjokolade

På gruppene på Facebook er det kvinnene som dominerer, i alle fall når det kommer til salg av klær og gjenstander til huset. Men de som ringer på døren hjemme hos Lena, er ikke bare av de yngste.

– Jeg har både hatt innom en bestemor som skal kjøpe babygym til barnebarnet, og ungdommer som er så unge at de må ha med seg foreldre for å godkjenne kjøpet, smiler Lena.

Lena er nøye med å gi kjøperne god informasjon om varene hun selger, og hun setter en minstepris, men den trenger ikke være høy.

– En gang solgte jeg to svartsekker med klær fra de eldste guttene mine for en stor sjokoladeplate. Det var ungene veldig glade for, ler trebarnsmoren.