Hopp til innhold

«Sollifjell» besto ikke værtest

Hurtigbåten «Sollifjell» besto ikke testen i hardt vær før den havarerte. Likevel fikk den sertifikat for å frakte passasjerer av Sjøfartsdirektoratet. En erfaren skipper sier nå at båten aldri burde vært satt inn i trafikk.

Video d8a19351-f1ad-4e42-92fe-f2f40d03a504.jpg

Skipper og reder Tor-Arne Jakobsen, synes det er skremmende at sikkerheten på fartøyene har vært betydelig redusert.

Sjøfartsdirektoratet var med på testen som ble avbrutt, men ga likevel fartøyet passasjersertifikat, skriver Havarikommisjonen i sin rapport som nå er ute på høring.

– Det høres skremmende ut, sier skipper og reder Tor-Arne Jakobsen.

Tor Arne Jakobsen

Tor Arne Jakobsen

Foto: NRK

Ville aldri sendt barnebarna med båten

Tor Arne Jakobsen er ikke bare en svært erfaren sjømann og kaptein. Han er også bestefar til sju. Han sier at han ikke ville ta sjansen på å sende sine barnebarn om bord i en slik båt i litt ruskevær:

– Det ville jeg aldri gjort. Jeg har også en datter som har bodd i Harstad, og som har reist med denne båten. De følte seg ikke helt trygg på den, forteller familiemannen.

– Spill med menneskeliv

Video Alle får kritikk etter hurtigbåtskandalen

NRK Nordnytt har i halvannet år besøkt ekspertise på karbonfiber i Sverige og flere steder i Norge.

Han er en av Norges mest erfarne skippere og har selv eid en passasjerbåt i karbonkompositt, som er samme materiale som hurtigbåtene i Troms er bygd av.

Han sier at det Havarikommisjonene har avdekket er spill med menneskeliv fra involverte parter.

– Det har fra dag en vært skremmende. Kravene på båter i disse farvann er redusert betraktelig. På vinterdager er det røft. Når man senker kravene, så er det et tilbakesteg, sier han.

Hardværstesten

Havarikommisjonen

Havarikommisjonens rapporten er på 72 sider. Også Sjøfartsdirektoratet som kontrollmyndighet får sterk kritikk.

Foto: Ørjan Hansen

I hardværstesten skulle Sollifjell tålt 2,1 meters høye bølger i 22 knops fart.

Da fartøyet kom opp i 13 knop, ble testen avbrutt på grunn av for dårlig vær, skriver Havarikommisjonen.

Prosedyrene for testen er internasjonale og står også nevnt i highspeeed-koden.

– Ut fra de opplysningene om at den ikke oppfyller highspeedtesten, burde ikke båten hatt passasjersertifikat, sier han.

LES OGSÅ: Frykter folk mister tilliten