Sjøfartsdirektoratet var med på testen som ble avbrutt, men ga likevel fartøyet passasjersertifikat, skriver Havarikommisjonen i sin rapport som nå er ute på høring.
– Det høres skremmende ut, sier skipper og reder Tor-Arne Jakobsen.
- LES OGSÅ: Splitter ny hurtigbåt skadet
Ville aldri sendt barnebarna med båten
Tor Arne Jakobsen er ikke bare en svært erfaren sjømann og kaptein. Han er også bestefar til sju. Han sier at han ikke ville ta sjansen på å sende sine barnebarn om bord i en slik båt i litt ruskevær:
– Det ville jeg aldri gjort. Jeg har også en datter som har bodd i Harstad, og som har reist med denne båten. De følte seg ikke helt trygg på den, forteller familiemannen.
– Spill med menneskeliv
Han er en av Norges mest erfarne skippere og har selv eid en passasjerbåt i karbonkompositt, som er samme materiale som hurtigbåtene i Troms er bygd av.
Han sier at det Havarikommisjonene har avdekket er spill med menneskeliv fra involverte parter.
– Det har fra dag en vært skremmende. Kravene på båter i disse farvann er redusert betraktelig. På vinterdager er det røft. Når man senker kravene, så er det et tilbakesteg, sier han.
Hardværstesten
I hardværstesten skulle Sollifjell tålt 2,1 meters høye bølger i 22 knops fart.
Da fartøyet kom opp i 13 knop, ble testen avbrutt på grunn av for dårlig vær, skriver Havarikommisjonen.
Prosedyrene for testen er internasjonale og står også nevnt i highspeeed-koden.
– Ut fra de opplysningene om at den ikke oppfyller highspeedtesten, burde ikke båten hatt passasjersertifikat, sier han.
LES OGSÅ: Frykter folk mister tilliten