Hopp til innhold

Splitter ny hurtigbåt skadet

Tok inn vann på vei nordover på jomfruturen fra verftet i Mandal og til Troms.

MS Sollifjell

Bilde av hurtigbåten «MS Sollifjell» før turen nordover startet.

Foto: Øystein Ramstad

Den splitter nye hurtigbåten «MS Sollifjell» fikk onsdag en skade mens båten var på vei nordover fra verftet i Mandal.

Alarmen gikk

Klokka 10.05 onsdag formiddag gikk det en alarm om bord da skipet var på Møre-kysten på vei nordover til Harstad.

– Det viste seg at det kom vann inn i en tank på fartøyet. Da valgte kapteinen å gå med båten til nærmeste havn som var Bud sør for Kristiansund i Møre og Romsdal.

Det sier daglig leder i Veolia Transport Nord, Stig Solheim til NRK.

«MS Sollifjell» er en av tre hurtigbåter som Veolia Transport Nord har bestilt fra verftet Båtservice Mandal AS, og som skal brukes på strekningen Harstad – Finnsenes – Tromsø.

– Båten har fått en skrogskade som vi foreløpig ikke har fått noe klarhet i hva årsaken kan være. Det var veldig pent vær da skaden oppsto, sier Solheim.

Fredag var Veolia Transport Nord fortsatt usikre på hva som har skjedd.

– Men nå skal båten undersøkes for å finne ut hvorfor den tok inn vann, og ikke lenger er sjødyktig.

Uklart hva som skjer

Disse tre hurtigbåtene har en ny type karbonbasert skrog, og båtene slipper ut langt mindre miljøfarlige gasser enn eldre hurtigbåter.

– Vi betrakter dette som en sak som verftet nå må se på. Og onsdag ettermiddag er representanter fra verftet kommet og de skal se nærmere på skaden, sier Solheim.

Sjøfartsdirektoratet ble umiddelbart varslet, og skal granske skaden.

– Direktoratet har gitt beskjed om at båten må repareres før skipssertifikatene kan tilbakeleveres. Vi venter nå på en rapport fra representantene fra verftet og forsikringsselskapet om hva de blir enige om skal skje, sier Veolia-sjefen.

– Hva skjer med den planlagte visningen av båten i Harstad torsdag og Tromsø fredag?

– Disse visningene må vi utsette på ubestemt tid. Slik jeg ser det nå vil båten neppe gå nordover, men heller sørover fra Møre og Romsdal.

– Høye sikkerhetskrav

– Hvor kinkig er dette for Veolia?

– Båten skulle vært overlevert til oss allerede i februar, men ble forsinket på grunn av komplikasjoner. Så dette er veldig ergerlig, sier Solheim.

– Kan de reisende føle seg trygge når slike skader skjer?

– Ja, det kan de absolutt gjøre. Kravet til sikkerhet på fartøyene er så høye at det skal lite til for at båter blir tatt ut av drift. Og det er det som har skjedd her. Vi regner med at verftet har fått ordnet opp i dette i løpet av april/mai, avslutter Solheim.

– Svært beklagelig

Fylkesråd for samferdsel i Troms, Kari-Anne Opsal, sier til NRK at hun forutsetter at sikkerheten ved de nye hurtigbåtene er ivaretatt før båtene blir satt i drift.

– Det er svært beklagelig det som nå har skjedd, sier hun.

– Er det urovekkende?

– Nå vet vi foreløpig ikke hva som var årsaken til skaden. Jeg forutsetter at sjøfartsmyndighetene sørger for at båtene er sikre, sier hun.

Det var kun mannskap om bord i båten da skaden oppsto.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark