NRK Meny
Normal

Ser mot Russland for sponsorer

Tromsø står fortsatt uten hovedsponsor til sjakk-OL om ett år.

Ser mot Russland for å få på plass en hovedsponsor før sjakk-OL om ett år.

Sjakk-OL 2014 ser mot Russland for å få på plass en hovedsponsor.

Tromsø er godt i gang med sitt første store sjakk-arrangement, verdenscupen som overføres til over 160 land.

Daglig leder for sjakk-OL, Børge Robertsen er fornøyd med avviklingen av turneringen så langt.

– Vi er kommet veldig godt i gang. Vi har gjort unna åpningshelga som var mest kritisk for å se om planene var godt nok gjort og organisert.

På verdenscupen er det 128 spillere hvorav 36 er rangert som de 40 beste i landet.

For Robertsen og hans stab er verdenscupen viktig læring i forhold til det som skal skje i Tromsø om ett år.

– Det er en ilddåp for oss hvor vi får testet organisasjonen. Pluss at vi aldri har gjennomført en sjakkturnering før, så vi lærer veldig mye i forkant og mye underveis.

– Russland et naturlig marked

Men jobben med å sikre sjakk-OL i 2014 en hovedsponsor har vist seg å være vanskelig. Arrangøren har vært nødt til å kutte kraftig i sponsorbudsjettet.

– 50 millioner var utgangspunktet vi hadde i 2009, og vi har justert budsjettet hele veien. Nå har vi som mål å få inn 16 millioner.

Robertsen forteller at erfaringene til nå viser at det ikke er enkelt å skaffe hovedsponsor.

– Men vi har sikret grunnfinansieringen av arrangementet gjennom de midlene vi har fått fra stat, fylke, kommune og Sparebanken. Vi føler oss hundre prosent sikker på at arrangementet vil bli avviklet med god kvalitet.

Børge Robertsen

Daglig leder av sjakk-OL, Børge Robertsen håper Russland kan hjelpe med sponsorpenger.

Foto: Gunnar Grindstein

Robertsen ser nå mot Russland for å komme i mål med sponsorpenger.

– Russland er et naturlig marked fordi sjakk har så lange tradisjoner der, og står så sterkt. I tillegg ser vi at de russiske oljeselskapene ser mot Norge og spesielt Nord-Norge, og ønsker å etablere kontorer her.

– Mye jobb igjen før vi er i mål

Børge Robertsen sier at de foreløpig ikke er nært å lande en sponsor.

– Jeg kan ikke si at vi er nært, men vi har prosesser gående for å komme inn til de rette beslutningstakerne. Signalene så langt er at det er interesse, men at det er for tidlig å si noe om det blir noe konkret av det.

Han tør ikke å spå om sponsorproblemene vil ha noe å si for kvaliteten på arrangementet.

– Det er litt tidlig å si. Vi skal revidere budsjettet for neste år, og vi har gjort oss mange erfaringer under verdenscupen som vi tar med oss inn i evalueringsjobben. Det gjenstår å se, men jeg føler meg trygg på at vi kommer til å gjennomføre et veldig godt arrangement.