Hopp til innhold

Reiselivet vil lære av båtulykka i Harstad

Turoperatøren etter ribulykken i Harstad deler nå erfaringene sine med andre på et kurs i krisehåndtering. Målet er at man skal være godt nok forberedt hvis krisen inntreffer.

B&B Touring

HOLDER KURS: B & B Touring med Johan Bjørnnes og Oddvar Bremseth.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

Men for det lille reiselivsselskapet ble det dyrekjøpte erfaringer.

– Det var kjempetøft. man får en følelse av at dette vil jeg faktisk ikke være med på. Du vet ikke konsekvenser av ulykka. Du har bare lyst å flykte fra den, fordi du tror ikke at det har skjedd, sier eier Oddvar Bremseth i B & B Touring.

– Men etter noen få tiendedels sekund så skjønner du at du har en rolle, og da overtar refleksene på hva du skal gjøre.

Bremseth ser tilbake på de dramatiske timene 16. februar i år. Han er eier i et selskap som kjører turister med båt ut fra Harstad. Han er også politimann, og har trening i å takle store mentale påkjenninger.

– Når man har en profesjonell rolle i en krisesituasjon, så har du på deg maska som profesjonell. Når du blir involvert, så er det to vidt forskjellige ting. Da blir du faktisk bare privatpersonen som skal håndtere en krise, sier Bremseth.

– Det var faktisk en overraskelse jeg erfarte i den situasjonen.

Dyrekjøpt lærdom

22 personer ble frakta til sykehus, og to var hardt skadd. Nå er det hele blitt til kurs.

Foran deltakere fra næringslivet forteller Bremseth og kollega Johan Bjørnnes i B & B Touring, om tida under og etter ulykka. Hvordan de taklet politietterforskning, oppfølging av passasjerer og spørsmål fra media. Det er NHO som har invitert til erfaringsutveksling i krisehåndtering.

– Nå vet vi så utrolig mye mer. Det er dyrekjøpt lærdom, men det er faktisk en lærdom som vi også må dele med de andre som driver i forskjellige næringer, sier Johan Bjørnes.

Det er alltid noe å lære av uønskede hendelser og kriser, forteller kommunikasjonsdirektør Christian Chramer.

– Jeg synes det er utrolig prisverdig at de operatørene som var involvert nå løfter frem sine erfaringer, og dele de så åpent og fritt. Det gjør oss alle sammen litt smartere, litt klokere og litt bedre forberedt for fremtidige hendelser, Sier Charamer.

Tilbake til normalen

Ei stor mediedekning av ei slik ulykke kan få negative innvirkninger på forretningslivet. Men ifølge Jan Erik Kristoffersen i Visit Harstad har ikke reiselivet i regionen tatt varig skade. Han sier imidlertid at det har vært en aha-opplevelse at vi lever i en verden der det som skjer nå, også blir delt nå.

– Vi tror jo at omdømmet sånn sett kanskje fikk noen striper akkurat i ukene etter, men i forhold til andre turoperatører og aktivitet er heldigvis alt tilbake i normalt gjenge, sier Kristoffersen.