Norsk redaktør i flydrama i Afrika

– Det var nesten en vegg av fugler som møtte flyet sekunder før vi tok av, forteller samfunnsredaktør i Nordlys, Lasse Jangås. Med bare én motor hang flyet i lufta i 45 lange minutter.

Thomas Cook Airlines Airbus A321-200

Thomas Cook Airlines Airbus A321-200 (G-TCDE) lander ved Bristol lufthavn i England. Det var et slikt fly, men ikke dette, som havnet i problemer ved avgang fra Gambia.

Foto: Adrian Pingstone / Wikimedia

Han hadde vært på reportasjetur i Gambia, og skulle fly med Thomas Cook MT1033 over til Storbritannia. Mens flyet gjør klar for å lette fra rullebanen, ser han ut av vinduet. En stor flokk med storker nærmer seg flyet.

– Jeg satt rett bak vingen, og så at en del av disse fuglene ble sugd inn i motoren. Det kom noen voldsomme smell, men det var for sent for piloten å stoppe flyet, forteller Jangås.

Idet flyet letter fra bakken rister flyet, og passasjerene hører høye ulyder. Den ene motoren blir slått av, den andre er fortsatt merkbart skadet.

Lasse Jangås

Anslagsvis 50 storker fløy rett inn i flyet som journalist Lasse Jangås satt i.

– Du rekker å tenke mye på 45 minutter. Man er forberedt på det verste, det tror jeg alle var. Jeg prøvde å tenke positivt, men jeg var veldig var på lyder og bevegelser i flyet. Jeg tenkte på barna, ektefellen, familien og venner. Det tror jeg er normalt når man føler man er utsatt for stor fare, sier Jangås.

Hendelsen ble først omtalt i Daily mail.

Roser personalet

– Jeg tror de fleste forsto at dette var veldig dramatisk, at det var alvor, men det er utrolig hva ro og profesjonalitet fra personalet betyr, roser journalisten.

– Det er rart hva et smil fra et kabinpersonale kan gjøre av forskjell når man sitter i en slik situasjon. Man ser fort på deres reaksjoner, og de var egnet til å roe folk ned.

Det var aldri snakk om stor panikk i flyet eller passasjerene. Det britiske personalet passet på passasjerene, samtidig som de fulgte med på motoren og var pilotenes «øyne» siden de ikke kunne se dem selv.

– Folk var engstelige og redde, og da hjelper det utrolig mye når de som er på jobb gjør jobben så til de grader som disse gjorde, skryter Jangås.

Veldig sjeldent

Flyet brukte hele rullebanen på å stoppe. Det holdt høy hastighet, og flere brannbiler fulgte etter i fall det skulle krasje eller havne utfor.

– Landingen gikk fint, og det ble en stor applaus. Pilotene tok oss imot på vei ut og sa vi var velkomne til å stille spørsmål. Det virket som passasjerene var lettet, og veldig takknemlig overfor pilotene og øvrig personell som hadde håndtert dette utrolig bra.

Under en kontroll etterpå ble det funnet 13 fugler i motoren og i hjulopphenget.

– Vi hadde flaks, men flypersonalet sa at dette var så sjeldent at vi antagelig kan fly hver eneste dag resten av livet uten å oppleve det igjen. Så jeg føler meg fortsatt trygg i fly, sier Jangås.