– Da jeg kom til Istanbul første gang gikk jeg en tur langs kaien i sentrum. Da kjente jeg at det luktet sterkt av stekt makrell. Etter hvert har jeg skjønt at stekt norsk makrell i brød er typisk «street food» i Istanbul. Det er utrolig stilig, sier Maria Kivijärvi Heggen.
Hun er landansvarlig i Tyrkia og De forente arabiske emirater for Norges sjømatråd, og kan fortelle at makrell-kebaben heter Balik Ekmek, som betyr makrell i brød.
Denne uken samler sjømatrådet verden i Tromsø, alle fiskeriutsendingene som er utplassert i de viktigste sjømatmarkedene for Norge fra Japan til Brasil deltar på fagdag sammen med ansatte ved hovedkontoret i Tromsø.
Tjener på stort kjøttkonsum
Selv om Tyrkia og De forente arabiske emirater kanskje ikke er de markedene vi hører mest om når det er snakk om norsk sjømat, kan Maria Kivijärvi Heggen fortelle om en økende interesse.
– Det er to relativt nye markeder. Vi har hatt aktivitet i Tyrkia de siste tre årene og i De forente arabiske emirater har vi trappet opp nå i år. Interessen er stor. Laksen har doblet seg på få år i Tyrkia, og vi ser samme utvikling i emiratene.
Kivijärvi Heggen tror den økende interessen for norsk laks henger sammen med det store kjøttkonsumet i de to landene.
– De har en del utfordringer når det kommer til ernæring og helse. Den norske laksen har kommet inn i de markedene og begynner å ta posisjon som identiteten til et sunt og godt kosthold.
– Norsk laks er superstjerne i Tyrkia
Tyrkisk CNN har den siste tiden vært fire ganger i Norge for å lære om norsk sjømatnæring. Besøkene skal ende opp i tre fulle episoder som skal gå hver lørdag i beste sendetid i Tyrkia de neste månedene.
– Den norske laksen er i ferd med å bli en superstjerne i Tyrkia. CNN reiste opp og ned langs Norges kyst, og vi snakket om både laks, makrell og torsk.
Det har vært et turbulent år i Tyrkia med mange politiske uroligheter, men Norges sjømatråd kan foreløpig ikke se en direkte effekt av det.
Kommunikasjonsdirektør i Norges sjømatråd, Geir Håvard Hanssen, forteller at det er svært viktig å stadig se på nye markeder.
– Skal vi selge sjømat, må vi ha kunder som kjøper den. Verden elsker norsk sjømat for tiden, det er stor etterspørsel og jobben er for så vidt enkel nå. Men vi må hele tiden være bevisst på å finne nye markeder.