Hopp til innhold

Nobina krever 19 millioner fra Troms fylkestrafikk

Busselskapet Nobina går til søksmål mot Troms fylkestrafikk og krever 19 millioner kroner i erstatning. Pengene skal dekke ekstrautgifter Nobina har hatt med de mange nye bussene i Tromsø. Troms fylkestrafikk avviser kravet.

Nobina
Foto: Ørjan Hansen / NRK

Busselskapet Nobina har lenge vært i konflikt med Troms fylkestrafikk. Det handler om busser som har kjørt av veien på vinterføre og ruter selskapet ikke har overholdt.

Nå krever Nobina 19 millioner kroner i erstatning fra oppdragsgiveren for ekstrautgiftene med å holde kontrakten. Kravet blir blankt avvist.

– Vi har svart på varslet om søksmål, og vi mener det er helt ubegrunnet. Så får vi bare avvente å se hva som skjer videre i denne saken, sier direktør i Troms fylkestrafikk Kurt Bones.

Driftssjef i Nobina, Magnar Nilssen ønsker ikke å kommentere akkurat det.

Nobina går til søksmål mot Troms fylkestrafikk

– Vi taper penger

NRK kan tirsdag fortelle at selskapet i 2012 og 2013 har brukt 10 millioner kroner på reparasjoner av bussene, penger selskapet må dekke fordi det er selvassurandør.

– Det er klart at kontrakten som vi kjører på her i Tromsø og Troms er ikke spesielt god for oss rent økonomisk. Vi taper penger, sier Nilssen.

Nå har konflikten toppet seg ved at Nobina nekter å kjøre en strekning på fastlandssiden fordi de lange bussene slår ned i veibanen. Fylkestrafikk har svart med å sette inn konkurrenten Cominor på ruta og legger skylda på Nobina.

– Det er et alvorlig mislighold i forhold til kontrakten. Vi følger også opp i forhold til det, sier Bones.

Det er Nilssen helt uenig i.

– Vi mener vi har rett til å stoppe kjøring der det er risiko for at vi påfører materiell skade, sier Nilssen.

– De prøver å oppnå lettelser

Driftssjefen i Nobina Tromsø mener de nå staffes fordi det er tatt ut søksmål mot Troms fylkestrafikk som eies av fylkeskommunen. Fylkestrafikk har en helt annen forklaring.

– Vi betrakter det som at de prøver å oppnå lettelser i kontrakten, og det tror vi har sin begrunnelse i økonomiske forhold, sier direktør i Troms fylkestrafikk, Kurt Bones.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark