Hopp til innhold

Mener blinde blir lidende når bankfilialene forsvinner

Norges Blindeforbund er ikke fornøyde med at Sparebanken Nord-Norge legger ned 21 filialer i landsdelen.

MINIBANK for blinde

Noen minibanker er utstyrt med en plugg for høretelefoner, slik at blinde og svaksynte kan få informasjonen på skjermen lest opp.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

– Det er mange blinde og svaksynte som bruker bankfilialene, fordi nettløsningene ikke er tilgjengelige for dem. Da blir personlig service det eneste alternativet, sier Arnt Holte, generalsekretær i Norges Blindeforbund.

Onsdag offentliggjorde Sparebanken Nord-Norge sine planer om å legge den 21 bankfilialer i landsdelen. Det fikk de eldre til å reagere.

Arnt Holte i blindeforbundet forteller at det er mye som gjenstår før bankenes nettilbud er tilfredsstillende.

– Blinde og svaksynte har problemer med å orientere seg på nettsidene, blant annet fordi mye av informasjonen ikke blir lest opp, eller kontrastene på nettsidene er for dårlige. De har også utfordringen med i det hele tatt å få tilgang til nettsidene hos bankene, sier han.

– I mange situasjoner må de ha hjelp av en som ser. Noen har folk i familien de kan stole på, andre har ikke de samme mulighetene, og må gi fra seg koder og slike ting til noen som kan misbruke informasjonen.

Han forteller også at ikke alle minibankene i landet er tilpasset blinde og svaksynte.

– Noen banker har tilrettelagt minibankene, slik at det er installert lyd på dem, og man kan koble til en ørepropp for å få infoen på skjermen lest opp. Men ikke alle har det. Også skriften i minibankene er vanskelig å lese for svaksynte, sier Holte.

Tar oppgaven på alvor

Fagansvarlig for kommunikasjon i Sparebanken Nord-Norge, Morten Tønder Albertsen, sier at de jobber kontinuerlig for å gi et best mulig tilbud til alle som trenger tilrettelegging.

– Vi er klar over utfordringene, og jobber kontinuerlig for å sørge for at våre digitale tjenester er universelt utformet. Det gjelder også for blinde og svaksynte. Vi kommer selvfølgelig til å legge til rette for dem, selv om vi legger ned de minste filialene våre, sier Albertsen.

– Når det gjelder minibankene våre, er det ikke avklart hvilke vi skal legge ned og hvilke vi skal behold, men som sagt jobber vi kontinuerlig for å gi alle våre kunder et tilfredsstillende tilbud.