Hopp til innhold

Eldre raser over banknedleggelser: – Mange får et handikap nå

Fylkeseldrerådet og eldre bankkunder reagerer på nyheten om at Sparebank 1 Nord-Norge skal legge ned 21 filialer i landsdelen.

Bitten Eriksen i Sørreisa

Bitten Eriksen synes det er trist at bankfilialen i Sørreisa blir lagt ned.

Foto: Arild Moe / NRK

– Det må de ikke gjøre. Vi har absolutt bruk for banken. Jeg synes det er lite fra før av med åpningstid tre dager i uken fra klokken 10-12, sier Bitten Eriksen.

Onsdag var hun innom filialen i Sørreisa. Samme dag kom beskjeden om at Sparebank 1 Nord-Norge (SNN) skal legge sine minste filialer.

– Det er veldig kjekt å kunne dra fysisk i banken både for å benytte seg av deres tjenester, men ikke minst for å få råd fra de ansatte der om økonomi, forteller Eriksen.

Se video:

SpareBank1 Nord-Norge legger ned 21 filialer i Nord-Norge.

Også Ingebrigt Jensen reagerer når han hører at filialen i Sørreisa skal forsvinne.

– Det er synd fordi det er en del tjenester jeg fortsatt har behov for å gjøre i banken. I dag har jeg vært å satt inn penger for bridgeklubben der vi får inn en del kontanter. Det får jeg ikke gjort lenger når det legges ned.

Ingebrigt Jensen i Sørreisa

Ingebrigt Jensen innrømmer at han bruker banken mindre nå enn tidligere. Han tror lag og foreninger lider mest av nedleggelser.

Foto: Arild Moe / NRK

– Eldre i distriktene verst rammet

SNN forklarer nedleggelsen av 21 filialer med at finansbransjen er i endring, og at stadig færre oppsøker de fysiske bankkontorene.

Jensen innrømmer at han ikke bruker banken like mye som tidligere.

– De vanlige banktjenestene gjør jeg i nettbanken, men det er klart det er behov for å dra i banken iblant. Spesielt for å sette i kontanter. Jeg tror det blir verst for lag og foreninger.

Leder av fylkeseldrerådet i Troms, Inge Hyld mener nedleggelsene vil skape store vansker for eldre.

Inge Hyld, leder av fylkeseldrerådet i Troms

Leder av fylkeseldrerådet i Troms, Inge Hyld ønsker at bankene ser om det finnes andre løsninger enn nedleggelse.

Foto: Privat

– Dette går særlig utover eldre som bor i distriktene og som har vanskeligheter med å betjene sine fordringer som de får inn over giro og slikt. Vi må ikke tro at alle eldre mennesker kan betale med nettbank eller telefonbank.

– Dette forstår jeg ikke

Fylkeseldrerådet tok opp saken med banken allerede tidlig på 2000-tallet, og Hyld synes det er trist å høre at deres innspill ikke har nådd gjennom.

– Det er så mange som kvier seg for å bruke nettbank og som ikke kan det i det hele tatt. Hvordan i all verden skal disse menneskene få betalt sine regninger eller få tatt ut kontanter?

Konsernsjef Jan-Frode Janson sier de moderniserer for å kunne gi et enda bedre tilbud til våre kunder, og at de skal ta vare på kundene som ønsker å oppsøke banken for å få utført bank- og betalingstjenester.

Inge Hyld i fylkeseldrerådet forstår ikke hvordan banken skal få det til.

– De store bankene driver med millionoverskudd hvert eneste år, så dette forstår jeg ikke. Det er en stor gruppe av innbyggerne som får et alvorlig handikap og som vil få problemer med å betale sine regninger.