Det har Statoil og de andre partnerne på feltet bestemt. Selskapene vurderer ilandføring av olje som et alternativ til omlasting til havs.
– Vi har utredet ti forskjellige landingssteder, og vi har endt på disse to. Det er fordi de har best potensial på havneforhold, arealer på land, og logistikk til området, sier prosjektdirektør for Skrugard i Statoil, Erik Strand Tellefsen.
- Les også:
Avgjørelse i oktober
Å legge oljen i rør de vel 200 kilometerne til land er dyrere enn å laste om oljen til havs – derfor vil ilandføring være mest aktuell om det gjøres flere funn i området rundt Skrugard. –
– Vi studerer nå disse to stedene videre, og planen er å komme ned til ett sted i oktober i år, sier Tellefsen.
- Les også:
Milliardprosjekt
I 2013 tas avgjørelsen om oljen fra Skrugard skal ilandføres eller lastes om til havs. En terminal på land vil være en stor investering.
– Det er litt for tidlig å si hva dette vil koste, men det er snakk om noen milliarder. Så er det snakk om ti-tjue faste arbeidsplasser i driftsfasen, og en god del flere i anleggsfasen, forteller Tellefsen.
- Les også:
Ønsker seg landanlegg
Både Nordkapp og Kvalsund ønsker ilandføring av Skrugardolje til sine kommuner
– Hvis Statoil ønsker ilandføring, og ser på Markopnes i Kvalsund som det beste, så er de velkommen til det fra min side, sier ordfører i Kvalsund, Ragnar Olsen.
I motsetning til Markopneset, er Veidneset i Nordkapp ikke regulert for industri. Fungerende ordfører i Nordkapp, Tore Fosse ser ikke på det som et hinder.
– Plan og reguleringsprosessen er igangsatt, så det skal ikke være noe problem, sier han.