NRK Meny
Normal

Her brøt avisa god presseskikk

Lokalavisa iTromsø er felt i PFU for å ha hatt en forside og bakside, som i sin helhet var viet til annonseplass.

Annonse på førstesiden iTromsø

1. oktober hadde iTromsø denne forsiden med annonse for et hotell i byen.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK

– Jeg tar PFU sin uttalelse på alvor, og registrerer at utvalget ikke synes at forsiden vi hadde som ren annonse skiller seg godt nok ut fra de vanlige førstesidene vi har, sier redaktør i iTromsø, Jonny Hansen til NRK.

Han legger til at utvalget bemerker at det ikke er ulovlig å bruke hele forsiden til annonse, men at leserne aldri må være i tvil om hva det er snakk om.

Det springende punktet er ikke at de hadde solgt for- og baksida til annonseplass, men utvalget mente det ikke var merket tydelig nok at dette er en annonse. Samtidig mener utvalget at henvisningene på front er for lik skrifttypen som brukes på redaksjonelt innhold.

Utelukker ikke at de vil gjøre det igjen

Redaktøren i lokalavisa forteller at de hadde et ønske om å forsøke med en ren annonseforside.

– Jeg legger ikke skjul på at det har med økonomi å gjøre, men også i en ny medieverden hvor gamle virkemidler må endres. Det er en av årsakene til at vi gjorde det vi gjorde.

Han vil ikke utelukke at de gjør det samme igjen.

– Uten at jeg dermed sier at vi kommer til å gjøre det igjen. Men som PFU bemerker er det ikke ulovlig, så lenge leseren ikke er i tvil.

Hansen sier han er glad for at PFU er klar i sin uttalelse, og i sin holdning til at det skal være et klart skille mellom annonser og redaksjonelt innhold.

Nettavisen felt i to saker

Torsdag behandlet Pressens Faglige Utvalg fire konkrete klager hvor både iTromsø, Nettavisen og bransjenettstedet Kampanje anklages for å publisere reklame som kan ligne på redaksjonelt innhold.

Tre av klagene kom fra frilansjournalist og redaktør av Medier24.com Gard Michaelsen, som mener leserne lures til å tro at reklame er redaksjonelt innhold.

Nettavisen ble felt i to saker for å ha tatt et utydelig skille mellom hva som er kommersielt innhold og hva som er journalistikk.

Les klage og tilsvar her og her.

Bransjenettstedet Kampanje er frikjent for klagen om at kommersielt innhold på deres nettside har vært for dårlig merket.