I dag behandlet Pressens Faglige Utvalg fire konkrete klager hvor mediene anklages for å publisere reklame som kan ligne på redaksjonelt innhold.
Tre av klagene kom fra redaktør av Medier24.com Gard Michalsen, som mener leserne lures til å tro at reklame er redaksjonelt innhold.
– Problemet er at dette til en viss grad er merket, men i form og innhold ser det ut som journalistikk. Selv om den enkelte leser ikke reagerer der og da, så risikerer vi over tid at man ødelegger troverdigheten til godt redaksjonelt innhold, sier han til NRK.
Nettavisen felt
Nettavisen ble felt i to saker for å ha hatt et utydelig skille mellom hva som er kommersielt innhold og hva som er journalistikk.
Les klage og tilsvar her og her.
Bakgrunnen er at Nettavisen på sin forside har hatt saker som har vært reklame eller betalt innhold, og at det har vært for dårlig merket for leserne at det ikke er redaksjonelt innhold.
På Nettavisen har man blant annet markert med et handlevogn-ikon og et skråstilt banner på bildet med ordet «reisetips» for å vise at innholdet er markedsføring, noe PFU mener ikke holder mål.
Nettavisen ble felt av PFU for brudd på Vær varsom-plakatens punkt 2.6, hvor det kreves at mediene opprettholder et klart skille mellom reklame og redaksjonelt innhold. Samtidig fikk de skryt for å ha gjort endringer på merkingen etter at klagen ble sendt inn.
PFU anerkjenner at Nettavisen har skilt ut betalt innhold i en egen kommersiell avdeling og at de merker betalt innhold. Men skillet framstår ikke tydelig nok for leserne, mener utvalget.
– En liten handlevogn på front blir for utydelig, og det var først i dag at jeg skjønte at det symbolet betyr at man klikker seg inn på betalt innhold. Vær heller overtydelig enn det motsatte, lyder PFU-medlem Henrik Syses tips til mediene.
– Men her forsøker man å strekke strikken så langt som man kan. Ingen ting er bedre for en annonsør enn å ha noe på trykk som ser ut som det kan gi redaksjonell legitimitet, sier han.
Lokalavisa iTromsø er også felt for å ha hatt en forside og bakside (se over), som i sin helhet var viet til annonseplass.
- Les mer:
Det springende punktet er ikke at de hadde solgt for- og baksida til annonseplass, men utvalget mente det ikke var merket tydelig nok at dette er en annonse. Samtidig mener utvalget at henvisningene på front er for lik skrifttypen som brukes på redaksjonelt innhold.
Samtidig er bransjenettstedet Kampanje frikjent for klagen om at kommersielt innhold på deres nettside har vært for dårlig merket.
Buzzit gikk klar
PFU fulgte ikke presseforbundets generalsekretær Kjersti Løchen Stavrum i at det da Nordlys-eide nettstedet Buzzit burde felles for artikkelen «12 personer deler sine skrekk-sex historier». Stavrum brukte initiativretten, men fikk ikke medhold i at det redaktørstyrte nettstedet brøt med god presseskikk.
- Les mer:
Utvalgsleder Alf Bjarne Johnsen oppfordret medlemmene til å ta på latekshansker før de tok i sitatsaken fra det amerikanske nettstedet «Thought Catalog». Flere av medlemmene mente saken var problematisk, utenfor folkeskikk og anstendighet, men fant ikke noen Vær-Varsom-knagg å henge kritikken på når man skal ha høy terskel for underholdning.
PFU er likevel kritisk til bildebruken der tilfeldig utvalgte personer og kjendiser knyttes til sexhistoriene, men understreker samtidig at det er utenfor PFUs mandat å se på opphavsrettslige spørsmål.