Helse Finnmark kan få ESA på nakken

Helse Finnmark vil gi ambulansebåttjenestene i Hammerfest og Måsøy til Redningsselskapet, men det kan være et brudd på EFTAs konkurranselovgivning.

Redingsskøyte

Helse Finnmark vil at disse båtene skal drive ambulansebåttjenester i Måsøy og Hammerfest de neste to årene – en avgjørelse konkurrentene vurderer å klage inn til EFTAs overvåkningsorgan ESA.

Foto: Ingar Sagedal Bie, NSSR / Scanpix

Onsdag denne uka vil Helse Finnmark etter all sannsynlighet tildele Redningsselskapet ambulansebåttjenestene i Måsøy og Hammerfest for de neste to årene.

Nå reagerer flere av selskapene som ser ut til å tape anbudet. Konkurrentene mener Redningsselskapet har kunnet bruke offentlige penger til å legge inn et lavere anbud enn dem.

– Redningsselskapet mottar statsstøtte, både gjennom statsbudsjettet og gjennom tippemidler. Vi mener det blir feil bruk av offentlige penger når pengene blir benyttet til konkurranse, sier daglig leder i selskapet Loppa Legeskyssbåter Mats Martinsen.

Martinsen frykter dette kan gi konsekvenser også utover dette konkrete anbudet.

– Vi i private selskaper vil bli konkurrert ut av redningsselskapet. De offentlige midlene gjør at vi ikke har mulighet for å tilby den samme prisen som dem, sier han.

Vurderer ESA-anmeldelse

Dersom Redningsselskapet vinner anbudet vurderer både Martinsen og ledelsen i hammerfestselskapet Arctic Seaworks å melde inn Helse Finnmark til EFTAs overvåkningsorgan ESA for brudd på konkurranselovgivningen.

Helse Finnmark sa i forrige uke at de mener de har det juridiske på sin side ved å gi anbudet til Redningsselskapet og har derfor avvist klagene fra de andre selskapene.

– Har ikke noe valg

Redningsselskapet mener slike anbud er helt avgjørende for at de fortsatt skal kunne eksistere.

– Manglende finansiering fra staten gjør at Redningsselskapet blir tvunget til å ta kommersielle oppdrag som dette, sier kommunikasjonssjef i redningsselskapet Ernst Larsen.

– Vi har ikke noe uttalt ønske om å operere på det kommersielle markedet, men det er den eneste måte vi kan få driften til å gå rundt.

Dere er ikke redd for at deres kommersielle virksomhet vil føre til ytterligere kutt i overføringene fra det offentlige?

– Det håper jeg virkelig ikke for da må vi nesten begynne å ta oss betalt også for det som er vårt hovedoppdrag – å berge liv, sier Larsen.