NRK Meny
Normal

Dyktighet hindret flyulykke

Flygeledere og flyskolen på Bardufoss får ros for måten de taklet ei nestenulykke.

Flygeleder
Foto: Bjørnflaten / Scanpix

Rosen kommer i en rapport fra Statens Havarikommisjon for Transport etter ei nestenulykke i april i fjor.

Flyskolen får spesielt skryt for god undervisning og grundig test av studentene.

– Dette er vi glade for, sier skolens ledelse.

Den ellevte april i fjor tok en enmotors fly av fra Bardufoss. Om bord var en elev ved Norwegian Aviation College (NAC), som skulle fly en solotur til Bodø og tilbake.

Den 34-årige flygeren hadde planlagt å fly hele turen under skydekket, slik at han kunne navigere etter bakken. Han hadde heller ikke de nødvendige kvalifikasjoner til å drive med instrumentflyging i skyer.

Dårlig vær

Turen forløp normalt helt til flyet passerte Ballangen. Da mente piloten at været utviklet seg slik at det ikke var forsvarlig å fortsette. Derfor bestemte han seg for å snu og dra tilbake til Bardufoss. Denne vegen var været bedre, helt til Sørreisa var sikten god, slik at flyet kunne ligge stødig i cirka 800-meters høyde.

I løpet av noen få sekunder skjer det en dramatisk forverring av været. Det blir tette snøbyger, og sikten blir redusert til null. På det tidspunktet ligger flyet i bare 200-meters høyde, og piloten vet at fjellene rundt han er langt høyere enn dette. Derfor stiger han raskt opp til cirka 1200 meter, inn i uværet.

Bønn om hjelp

Inne i skyene mister flygeren retningen, og han sliter med å stabilisere flyet. Etter hvert tar han kontakt med tårnet på Bardufoss og ber om hjelp til å finne fram til flyplassen. I tårnet sitter en relativt uerfaren flygeleder som aldri har vært i en slik situasjon før. Med ved hjelp av flere kolleger i tårnet, klarer de å lede den ferske flygeren i retning flyplassen.

Sjefflygelederen ved Bardufoss flyplass var blant dem som var med på aksjonen, og han sier at de nå skjønte at de sto overfor en nødsituasjon. Men, av psykologiske grunner, sa de aldri det til flygeren, sier sjefflygelederen til Havarikommisjonen.

Sikten over flyplassen var svært dårlig, og flygeren ble bedt om å sirkle over plassen. Etter hvert drev snøbygene bort, og piloten fikk øye på rullebanen. Deretter landet han normalt.

Skryt fra kommisjonen

Havarikommisjonen sier i sine konklusjoner at flygeren klart befant seg i nød. Kommisjonen mener at flygelederen ga piloten meget god assistanse, og på en god måte ledet han tilbake til flyplassen.

Kommisjonen mener at flygeren burde ha skaffet seg bedre oversikt over værforholdene innover mot Bardufoss før han startet på returen. Piloten får likevel ros for at han beholdt roen, og klarte å naviger mellom de høye fjellen i området, til tross for sin begrensede erfaring.

Flyskolen, NAC, får også rosende omtale i rapporten. Havarikommisjonen antar at skolens psykologiske opptaksprøver og den teoretiske og praktiske opplæring som studente får, var avgjørende for at det endte godt i dette tilfellet.

Her kan du lese ulykkesrapporten.