Hopp til innhold

Brukte ikke redningsvester da helikopteret styrtet

Havarikommisjonen har levert sin foreløpige rapport etter helikopterulykken på Svalbard. Etterforskningen tyder på at ingen av de åtte personene om bord benyttet seg av redningsutstyr da helikopteret styrtet i havet.

Helikopteret

Foreløpig er det ingenting som tyder på at mannskapet om bord på det russiske MI-8-helikopter observerte noen tekniske problemer i forkant av styrten.

Foto: Statens havarikommisjon

– Helikopteret var ikke utstyrt med flyteutstyr eller livbåter. Det var imidlertid utstyrt med redningsvester, men disse var ikke benyttet. De åtte om bord hadde heller ikke benyttet seg av overlevingsdraktene om bord, står det i rapporten fra Statens havarikommisjon, som ble gjort offentlig i dag.

Rapporten gir litt bedre oversikt over hva som skjedde da det russiske MI8-helikopteret styrtet i havet, like utenfor Barentsburg på Svalbard, den 26. oktober.

Ifølge stemmeopptakeren fra helikopteret er det ingenting som tilsier at mannskapet om bord i helikopteret observerte noen tekniske problemer i forkant av styrten. Dette skal etterforskes videre.

Store skader

Bakparten på helikopteret har tydelige skader. Den foreløpige rapporten til Statens havarikommisjon tyder på at helikopteret traff vannflaten flatt, med haleroret på linje med resten av helikopteret.

Foto: Statens havarikommisjon

– Det er for tidlig å si noe om årsaken til helikopterstyrten. Noe av det viktigste vi gjør nå er å gå nøye gjennom dataen fra GPS-en og stemmeopptakeren fra cockpit, i tillegg til å analysere skadene på helikopteret, sier direktør i Statens havarikommisjon, William Bertheussen.

Skadene på selve helikopteret tyder derimot på at det traff vannflaten rimelig flatt, med haleroret på linje med resten av helikopteret.

Ingen av de åtte personene om bord ble funnet i helikopteret, da det ble lokalisert på 209 meters dyp, tre dager etter styrten.

Etterforskningen så langt tyder også på at alle de åtte personene om bord hadde evakuert helikopteret før det sank. Kun en av de åtte personene er så langt funnet. Han ble funnet på havbunnen, 130 meter fra helikopteret.

Krevende arbeid

Havarikommisjonen fortsetter etterforskningen. Blant annet skal IAC laboratoriet i Moskva analysere daten fra helikopterets GPS og stemmeopptaker, for å se om de kan avsløre teknisk svikt ved helikopteret.

– Noe av det viktigste vi gjør nå er å få best mulig oversikt over hva som skjedde i oktober, slik at vi kan forhindre at liknende ting skjer i fremtiden, sier Bertheussen.

Når regner dere med å ha en endelig rapport klar?

– Det er vanskelig å si. En sak som dette krever mye ressurser. Men sammen med våre russiske kolleger er jeg sikker på at vi skal få det til.