NRK Meny
Normal

Sykkeltur i snøen – minutt for minutt

I Tromsø håper de å få fem prosent av trafikantene til å sykle til jobb og skole på vinteren. Se hvordan en sykkeltur fra NRK til Kvaløya arter i snøkaos.

NRK-journalist Petter Strøm brukte hjelmkamera da han syklet fra NRK til Kvaløya i kraftigs snøvær. Slik ser det ut. Noen steder på strekningen dekkes kameraet av snø.

NRK-journalist Petter Strøm brukte hjelmkamera da han syklet fra NRK til Kvaløya i kraftig snøvær. Slik ser det ut. Noen steder på strekningen dekkes kameraet av snø.

– Forrige gang vi hadde en større undersøkelse på folks transportvaner var i 2009. Da fant vi ut at fire prosent syklet på sommeren og én prosent om vinteren. Vi har som målsetting at ti prosent skal bruke sykkelen på sommerstid, og fem prosent om vinteren, sier Per Solér, leder for prosjektet Sykkelbyen Tromsø, til NRK.

Å være syklist i Tromsø er ikke alltid like enkelt. Onsdag snødde det tett, og sykkelturen fra NRKs redaksjon til Kvaløya, cirka 12 kilometer unna, ble en utfordring (se video øverst i saken).

– Vi får jevnlig tilbakemelding fra syklister, gjerne når det faller mye snø på en gang. Da blir snøen et problem for alle som ferdes i trafikken, ikke bare syklister, men vi har en utfordring for å legge bedre til rette for dem som bruker sykkelen hele året, sier Solér.

Krangel med bilister

Mye snø på sykkelstiene tvinger ofte syklister ut i veibanen.

Per Solér mener syklistene må våge å ta plass i trafikken.

– Motorvei er den eneste veitypen hvor syklister ikke har lov å ferdes. Ellers har de rett til å ferdes i veibanen, men da er det viktig at syklistene følger de reglene som er, og at de opptrer forutsigbart, sier han.

– Vi jobber hele tiden for at folk skal se på dem som velger sykkelen som fremkomstmiddel om vinteren som helter, sier han.

På vei til jobb ble Morten How Lode presset i asfalten av en bilist. Med kamera på sykkelen har syklistene nå begynt å dokumentere kampen som foregår i norske gater.

Må være enkelt å brøyte

Og for å få flere sykkelhelter mener Solér at det viktigste er å få en infrastruktur som er bedre tilpasset syklister.

– Når man planlegger nye gang- og sykkelstier må de være brede nok til at kommunen kan brøyte dem. Bydrift i kommunen gjør en god jobb, for det er ikke like bra tilpasset for brøyting alle steder, sier Solér.

En undersøkelse fra i høst viser at de største andelene syklister i Tromsø ferdes til og fra universitets- og sykehusområdet.

– Det understreker bare at vi har flest syklister der det er lagt til rette for sykling, med lysløypa og Tverrforbindelsen. Vi planlegger blant annet å bygge bedre sykkelvei på Stakkevollvegen i løpet av de to neste årene, sier han.