Hopp til innhold

Bæsjekampanjen som faktisk fungerer

Tromsø kommune bruker belønning og konkurransepreg for å dressere hundeeierne. Og det funker drittbra.

Drittfritt

Henrik Romsaas med bæsjelue og Finn Arve Sørbøe dukker opp i Tromsø kommunes kampanjefilmer for Drittfritt.

Foto: Tromsø kommune

– Vi prøver å appellere til lyst. Kampanjefilmene våre har spredt seg på en helt annen måte enn de ville gjort dersom jeg hadde stått der med pekefingeren, sier Henrik Romsaas, prosjektleder i byutvikling i Tromsø kommune.

Siden 1. mai har de kjørt kampanjen Drittfritt. De oppfordrer hundeeiere til å ta bilde av bæsjeposen sin og merke dem med emneknaggen #drittfritt på Facebook og Instagram, for å være med i trekningen av Flax-lodd.

På Instagram er 403 bilder merket med #drittfritt, og på kampanjens Facebook-side renner også bildebidragene inn.

– Tilbakemeldingene vi får fra folk er fantastiske. Mange forteller at turområdene de går i til vanlig er helt fri for hundebæsj, og det er nydelig, sier Romsaas.

Mandag hadde han med seg en bæsjelue og Flax-lodd til Telegrafbukta i Tromsø, for å gi hundeeiere med poser den belønningen Romsaas mener de fortjener.

Solveig Simonsen er en av hundeeierne som alltid har med seg pose. Også hun merker at Drittfritt-kampanjen preger byen.

– Jeg tror det funker. Det har i alle fall blitt en snakkis blant hundeeiere, sier hun.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark