NRK Meny
Normal

Arbeiderpartiet støtter planene om Håkøya

Tromsø Arbeiderparti sier nå ja til Kvaløyaforbindelse via Håkøya.

Kristin Røymo

Kristin Røymo (Ap) mener partiene må samarbeide mot et mål slik at man ikke bare ender opp med prat.

Foto: Eskil Mehren / NRK

Tirsdag presenterte Statens vegvesen sine planer for ny Kvaløyforbindelse og tverrforbindelse i Tromsø.

– Nå har vi fått det faglige rådet. Dette blir utgangspunkt for en politisk debatt, hvor vi skal ta stilling til hvilken løsning vi ønsker, sa byråd for byutvikling, Britt Hege Alvarstein (Frp), like etter at forslaget var presentert.

Men bare timer etter at Statens vegvesen presenterte sitt forslag forkastet flertallet fra Frp og Høyre forslaget. De vil heller ha en tunnel eller bro fra Sør Tromsøya til Håkøya. Med seg fikk de Venstre og KrF i Tromsø kommunestyre.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kvaløyforbindelsen

Slik ønsket Statens vegvesen å legge den nye forbindelsen fra Kvaløya.

Foto: Illustrasjon, Statens vegvesen

Ønsket ikke å ta en forhastet beslutning

Arbeiderpartiet var et av partiene som sa nei til Frp og Høyres ønske. Nå sier Aps byrådslederkandidat, Kristin Røymo, at de også støtter Håkøya-planene.

– Det er helt åpenbart at Håkøya fremstår som det mest fremtidsrettede alternativet. Nå må vi arbeide seriøst for å få det til, sier hun til NRK.

Grunnen til at partiet sa nei til forslaget var at de ønsket å se nærmere på saken.

– Dette er en gigantisk sak. Ethvert seriøst parti ville sagt nei i en så seriøs sak over bordet, sier Røymo.

Men hun vil ikke ha noe snakk om at Arbeiderpartiet har snudd helt om.

– Vi har sett på Håkøya og ønsket det lenge.

Frp og Høyre kritiseres for framgangsmåten

En ny bro via Håkøya har ikke blitt utredet av vegvesenet, som også mener at en tunnel til Håkøya vil fordoble kostnadene.

Senterpartiets Ivar B. Prestbakmo raste mot saksbehandlingen til partiene etter at de avslo vegvesenets forslag og bestemte seg for å gå for Håkøya.

– Det som skjedde grenser til et kupp av en politisk sak der det skal brukes milliarder av kroner, og der man nå avskjærer muligheten for en åpen demokratisk prosess, sier Prestbakmo til NRK.

Frps Ole M. Johansen tror ikke det vil bli veldig mye dyrere med denne endringen.

– I og med at broen blir kortere, så vil det ikke bli så veldig mye dyrere. Ekstrakostnadene vil maksimalt bli et par hundre millioner av en sum på totalt fire milliarder, sier Johansen.

Tromsø SVs Pål Julius Skogholt er enig med Prestbakmo.

Pål Julius Skogholt

Pål Julius Skogholt reagerer på Frp og Høyres framgangsmåte.

– Når vi får fram en faglig utgreiing og to timer senere så bestemmer et flertall i kommunestyret noe helt annet gjør at det forutsettes at de skal delta i en debatt uten å ha mulighet til å sette seg inn i hva som ligger til grunn. Dette gjør at innbyggerne i Tromsø ikke får delta i en debatt om hvor den nye forbindelsen skal gå. Konsekvensen av det blir at det blir omkamp på omkamp, og at det vil ta 30 år før vi får en ny forbindelse mellom Kvaløya og Tromsøya, sier Skogholt.

En slik lang prosess er noe Røymo ønsker å unngå ved å nå si ja til Håkøya.

– Vi trenger å få veiforbindelsen på sporet igjen. Den jobben som må gjøres er å sikre at vi er et lag.Vi sier nå at politikerne må samle seg. Flertallet ønsker Håkøya, og da må vi jobbe med det på en seriøs måte. Det er helt avgjørende for at vi skal få bygge, avslutter hun.