Tirsdag morgen fortalte sjefen for utrykningspolitiet i nord, Geir Marthinsen, at de hadde tatt en sylfersk sjåfør for råkjøring.
18-åringen hadde hatt lappen i 58 minutter da han ble tatt for å kjøre i 84 kilometer i timen i en 50-sone. Førerkortet røyk, og den unge mannen fikk 9 000 kroner i bot.
– Ja, det var jeg som mistet lappen tidligere i dag. Jeg har stått for det, gitt fra meg lappen og tatt boten, skrev Sindre Robertsen på sin Facebook-side, etter at de fleste mediene hadde plukket opp saken.
– Det går bedre nå enn i går, forteller Robertsen til NRK dagen etter hendelsen.
Utførte feilsøk da han ble stoppet
Ifølge Robertsen hadde bilen hans slitt med å komme seg over 3000 omdreininger i minuttet. Noe han ville se om han fikk ordnet opp i. Derfor ga han litt ekstra gass i andregir.
– Jeg konsentrerte meg litt for mye om feilsøkingen, og så ikke så mye på speedometeret. Jeg burde ikke gjort det i en 50-sone. Jeg hadde ingen planer om å kjøre verken fort eller stygt, sier han.
Robertsen ønsker å stå frem med sin historie for å advare andre sjåfører om hvor fort det kan gå før du kjører for fort.
Hard medfart på sosiale medier
På sosiale medier har han fått en hel del stygge kommentarer, men også en del støtteerklæringer fra venner og bekjente.
Robertsen har hatt mopedførerkortet i to år. Han brukte mopeden mye til og fra jobb, og venner. 18-åringen hadde gledet seg til heller å bruke bil enn moped. Nå kan han ikke kjøre noen av delene. Etter tirsdagens råkjøring har han ennå ikke fått klarhet i hvor lang tid det vil ta før han kan kjøre opp på nytt.
– Det blir nok noen vanskelige måneder. Jeg har to jobber hvor jeg er avhengig av sertifikat, men heldigvis kan de tilpasse arbeidet.
– Ikke uvanlig
Seniorforsker Dagfinn Moe ved SINTEF har i årevis forsket på unge bilførere. Fakta viser at unge menn i alderen 18–24 år har den høyeste risikoen.
– Det er ikke uvanlig at slike ting skjer, selv om det ikke akkurat er ofte jeg hører at det skjer innen så kort tid eller i en 50-sone, sier Moe til NRK.
Han forklarer at den emosjonelle drivkraften er mye større i denne fasen enn evnen til å dempe det eller til å se at dette ikke er smart.
– Det ene er at man er uerfaren som sjåfør, men også uerfaren som menneske.