Hopp til innhold

Tilbyr gavekort i forsikringsoppgjør

Sigurd Hjertholm (24) mistet alt han eide i brannen. Da forsikringsoppgjøret kom, ble han både overrasket og forvirret.

Brann i Storgata på Lillehammer 22. januar 2017.

Bildet er tatt av Sigurd Hjertholm fra Oslo, som var en av beboerne som ble evakuert da det brøt ut brann i Storgata på Lillehammer januar 2017.

Foto: Sigurd Hjertholm

Natt til 22. januar 2017 brøt det ut brann trehusbebyggelsen i Storgata på Lillehammer.

I en av leilighetene bodde jusstudent Sigurd Hjertholm fra Oslo som bare fikk med seg mobiltelefonen før han måtte rømme ut av det brennende huset.

Brann ødela bygninger

Både bygninger og eiendeler gikk tapt i brannen.

Foto: Sigurd Hjertholm

Hjertholm hadde innboforsikring, men han ble overrasket da han fikk forsikringsoppgjøret fra Storebrand. Selskapet tilbød Hjertholm å ta ut hele eller deler av forsikringsoppgjøret i form av gavekort.

Han hadde blant annet mistet i en klokke til en verdi av 1750 kroner. Storebrand tilbød Hjertholm 1400 kroner i kontantoppgjør for klokken. Alternativt kunne han få et gavekort på 1750 kroner hos en leverandør som Storebrand hadde avtale med.

Sigurd Hjertholm

Sigurd Hjertholm fra Oslo.

Foto: Privat

Hjertholm reagerte på at han tilsynelatende fikk mindre i erstatning hvis han valgte kontanter.

– Kunne informert bedre

Storebrand vil ikke uttale seg om enkeltsaker, men skadesjef for eiendom i Storebrand Forsikring, Shazad Rafiq, bekrefter at kundene kan gå inn på en nettportal og velge om de vil ha utbetalt forsikringsoppgjør som gavekort eller kontantutbetaling.

Hvis kundene velger kontantoppgjør, får de et beløp som dekker det Storebrand må betale for en ny, tilsvarende vare.

Shazad Rafiq

Shazad Rafiq er skadesjef for eiendom i Storebrand Forsikring

Foto: Storebrand

Samtidig har forsikringsselskapet forhandlet seg til rabatter hos kjedene hvor gavekortene kan brukes. Dermed blir det ikke dyrere for forsikringsselskapene å tilby kundene gavekort med tilsynelatende høyere verdi.

Rafiq har forståelse for at kunder kan bli forvirret. Han sier Storebrand skal se om det kan informeres bedre om ordningen.

For Storebrand ønsker at flest mulig kunder skal velge gavekort og bruke de utvalgte butikkene.

– Jo flere som velger gavekort, jo bedre avtaler kan vi fremforhandle. Men til slutt er det opp til kunden å velge mellom kontanter eller gavekort.

– Gunstig for kundene

Kristin Vetleseter

Kommunikasjonsdirektør i Sparebank 1, Kristin Vetleseter.

Foto: Sparebank 1

Flere store, norske forsikringsselskap har samme ordning som Storebrand.

Kommunikasjonsdirektør i Sparebank 1, Kristin Vetleseter, mener det er gunstig for kundene at forsikringsselskapene får gode rabattavtaler med leverandører.

– Det kan bidra til å holde forsikringspremiene lavest mulig.

Vetleseter sier at det viktigste er at kundene får erstattet eller reparert det som er skadet. Og kundene velger selv om de vil ha gavekort eller kontantutbetaling.