Hopp til innhold

Lastebilsjåfør: – Kunne gått galt

– Heldigvis gikk det bra, men det kunne fort gått galt, sier lastebilsjåføren om det som skjer i videoen.

Nestenulykke mellom lastebil og motorsykkel

Lastebilsjåføren er glad det gikk så bra som det gjorde i denne situasjonen.

Lastebilsjåfør Hans Olav Moen Pettersen fra Sauherad, opplevde noe han helst ville slippe fredag ettermiddag. Mens han kjørte midt i rundkjøringa i Bø i Telemark, kom en motorsyklist inn like foran lastebilen.

– Jeg blei rett og slett forbanna. Hadde jeg hatt litt større fart, hadde jeg ikke hatt mulighet til å stoppe.

Det kunne fått katastrofale følger, sier Pettersen.

Hans Olav Moen Pettersen

Lastebilsjåfør Hans Olav Moen Pettersen blei irritert da motorsyklisten kastet seg inn like foran lastebilen hans i rundkjøringa.

Foto: Privat

– Bilen min veier 50 tonn, mens motorsykkelen veier noen hundre kilo. Det sier seg selv at det kunne gått galt.

– Mye håpløs kjøring

Pettersen kjører lastebil mellom Østlandet og Vestlandet, og kjører E134 over Haukeli flere ganger i uka. Han sier han opplever mye uvettig kjøring langs veiene, men sjelden så ille som denne episoden.

– Jeg blir litt oppgitt. Motorsyklisten kommer i følge med to andre, og jeg skjønner jo at han vil holde følge med dem, men han må allikevel forholde seg til trafikkreglene.

Han synes det er håpløst at folk tar sjansen på denne måten.

Dag Thomassen

Trafikkoordinator i politiet i Telemark, Dag Thomassen sier alle som ferdes i trafikken har ansvar for å følge regler, og å vise hensyn.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

– Det virker som om han la igjen vettet hjemme når han tok på seg hjelmen. Og når han i tillegg viser meg fingeren mens han kjører videre blir det hele ganske sjanseløst, sier Pettersen.

– Vis hensyn

Dag Thomassen er trafikkoordinator i politiet i Telemark, og er ikke glad for å få høre om det som har skjedd her.

– Dessverre er det slik at ikke alle følger trafikkreglene, og det fører av og til til ulykker. I dette tilfellet dreier det seg om vikeplikt, noe som er relativt greit å forholde seg til, sier Thomassen.

Han er ikke enig i at motorsyklisten har et større ansvar enn lastebilen, og mener alle har et like stort ansvar.

– Men det er den myke trafikanten som er mest utsatt dersom det skulle bli en kollisjon, så ofte er disse mer forsiktige enn andre. Dessverre er ikke det tilfelle her, avslutter Thomassen.