– Det er et altfor høyt, og ikke minst skremmende tall.
Det sier Tor Egil Syvertsen. Han er spesialrådgiver i Trygg Trafikk Vestfold og Telemark.
– Vi har fått en formidabel økning de tre første månedene av året. Dette er ikke en utvikling vi så for oss eller ønsket oss.
Søndag 24. mars mistet en gutt i tenårene livet i en trafikkulykke like utenfor Kragerø sentrum.
Dagen før døde en ung mann fra Vinje, etter at personbilen han satt i kolliderte ved Sannerholttunnellen på riksvei 36 i Nome.
Det er vanskelig å peke på årsakene til at antall omkomne i trafikken er mye høyere enn i første kvartal i fjor, ifølge Trygg Trafikk.
– Trenden er jo vedvarende. Vi hadde en økning i antall ulykker totalt sett i fjor, etter å ha hatt mange år med en positiv utvikling og nedgang i antall omkomne og hardt skadde. Den pila har begynt å peke feil vei. Så langt i år tyder dette på at det dessverre fortsetter, sier Syvertsen.
Størst økning blant omkomne er i gruppen mellom 45 og 65 år.
Rundt halvparten av de omkomne så langt i år var i denne aldersgruppen.
- Tross nullvisjonen øker trafikkdøden. En tredel av ulykkene skyldes uoppmerksomhet – og teknologien får en stor del av skylda.
– Det gjør meg veldig vondt
90 prosent av dødsulykkene skyldes menneskelig feil.
Vi må starte med holdningene våre for å få ned disse tallene, mener fagansvarlig for trafikksikkerhet i Sør-Øst politidistrikt, Henning Ødegård Johansen.
– Vi må ta det med mer ro, og begynne å tenke på hvordan vi kjører.
– Dette er et skremmende høyt tall, og det gjør meg veldig vondt.
Han mener politiet, Statens vegvesen og alle andre som driver med trafikksikkerhet ikke klarer å få den dystre statistikken ned alene.
– Vi klarer ikke dette uten trafikantene. Det sier nullvisjonen noe om også.
Frykter høye ulykkestall blant tohjulinger
Flere har allerede omkommet på MC og elsparkesykkel i år.
Og med våren på vei er det mange som klargjør sykler, sparkesykler og motorsykler.
Trygg Trafikk frykter at ulykkestallene også vil øke her.
– Men vi håper det selvsagt ikke. Media er opptatt av dette, og vi kan jo håpe at folk får med seg statistikken og er årvåkne, sier Syvertsen.
Det er en vanskelig periode når tohjulingene kommer ut, legger han til.
– Det er fortsatt mye grus etter vinterens strøing som er utfordrende for denne trafikkgruppa. Jeg håper folk følger med, og er bevisst i forhold til hvilken risiko det er å ferdes på den typen kjøretøy.
Hei
Takk for at du leser. Har du tips eller innspill til denne saken eller andre ting vi bør skrive om? Send meg gjerne en e-post!