Hopp til innhold

Økning i trafikkdødsfall i Norge: Verste mars på fire år

Så langt i år har 22 mennesker mistet livet i trafikken, mot nær halvparten på samme tid i fjor. Med 14 omkomne blir dette den verste marsmåneden siden 2010.

Minnemarkering i Nome

OMKOM PÅ RIKSVEI 36 i NOME: En mann i slutten av tenårene omkom i en frontkollisjon lørdag 23. mars.

Foto: Theodor Aasland Valen / NRK

– Det er et altfor høyt, og ikke minst skremmende tall.

Det sier Tor Egil Syvertsen. Han er spesialrådgiver i Trygg Trafikk Vestfold og Telemark.

– Vi har fått en formidabel økning de tre første månedene av året. Dette er ikke en utvikling vi så for oss eller ønsket oss.

Søndag 24. mars mistet en gutt i tenårene livet i en trafikkulykke like utenfor Kragerø sentrum.

Dagen før døde en ung mann fra Vinje, etter at personbilen han satt i kolliderte ved Sannerholttunnellen på riksvei 36 i Nome.

Trafikkulykke i Nome ved Sannerholttunnelen.

De to ulykkesbilene ble slynget ut på hver sin side av veibanen etter frontkollisjonen på riksvei 36 ved Sannerholttunellen i Nome.

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK

Det er vanskelig å peke på årsakene til at antall omkomne i trafikken er mye høyere enn i første kvartal i fjor, ifølge Trygg Trafikk.

Tor Egil Syvertsen i Trygg Trafikk.

Tor Egil Syvertsen i Trygg Trafikk.

Foto: Martin Torstveit / NRK

– Trenden er jo vedvarende. Vi hadde en økning i antall ulykker totalt sett i fjor, etter å ha hatt mange år med en positiv utvikling og nedgang i antall omkomne og hardt skadde. Den pila har begynt å peke feil vei. Så langt i år tyder dette på at det dessverre fortsetter, sier Syvertsen.

Størst økning blant omkomne er i gruppen mellom 45 og 65 år.

Rundt halvparten av de omkomne så langt i år var i denne aldersgruppen.

– Det gjør meg veldig vondt

90 prosent av dødsulykkene skyldes menneskelig feil.

Vi må starte med holdningene våre for å få ned disse tallene, mener fagansvarlig for trafikksikkerhet i Sør-Øst politidistrikt, Henning Ødegård Johansen.

– Vi må ta det med mer ro, og begynne å tenke på hvordan vi kjører.

Henning Ødegård Johansen, fagansvarlig for trafikk i Sør-Øst politidistrikt.

Henning Ødegård Johansen er fagansvarlig for trafikksikkerhet i Sør-Øst politidistrikt.

Foto: Theo Aasland Valen / NRK

Dette er et skremmende høyt tall, og det gjør meg veldig vondt.

Han mener politiet, Statens vegvesen og alle andre som driver med trafikksikkerhet ikke klarer å få den dystre statistikken ned alene.

– Vi klarer ikke dette uten trafikantene. Det sier nullvisjonen noe om også.

ALVORLIG ULYKKE: Ulykken har skjedd på E18 ved Bakkevannet i Bamble.

I denne ulykken ved Bakkevannet i Bamble i 2023 ble fem personer skadet, en av dem alvorlig.

Foto: Theo Aasland Valen / NRK

Frykter høye ulykkestall blant tohjulinger

Flere har allerede omkommet på MC og elsparkesykkel i år.

Og med våren på vei er det mange som klargjør sykler, sparkesykler og motorsykler.

Trygg Trafikk frykter at ulykkestallene også vil øke her.

– Men vi håper det selvsagt ikke. Media er opptatt av dette, og vi kan jo håpe at folk får med seg statistikken og er årvåkne, sier Syvertsen.

Les også Mann i 50-årene døde etter MC-ulykke i Indre Østfold

Nødetatene står foran et ulykkessted.

Det er en vanskelig periode når tohjulingene kommer ut, legger han til.

– Det er fortsatt mye grus etter vinterens strøing som er utfordrende for denne trafikkgruppa. Jeg håper folk følger med, og er bevisst i forhold til hvilken risiko det er å ferdes på den typen kjøretøy.

Hei

Takk for at du leser. Har du tips eller innspill til denne saken eller andre ting vi bør skrive om? Send meg gjerne en e-post!