For Frp mister velgere når bompenger blir innkrevd stadig flere steder og drivstoffavgiften nå skal gå opp. Det er i hvert fall inntrykket som gis av folk ved bensinpumpene i Grenland i dag.
Grådig og løgnaktig
Gruppeleder for Frp i Telemark fylkesting, Gry Anette Rekanes Amundsen, sier at hun forstår frustrerte bileiere, og skylder på Stortingets vedtak om grønt skatteskifte.
Men først, her er fire forskjellige reaksjoner NRK samlet inn fra bensinpumpene:
– Det er helt for jævlig. Nå legger de på både bompenger og dieselavgiften og alt mulig.
– Jeg synes det er grådig, og er ikke tilhenger av det. Alle partier lover og lyver før et valg, og så blir alt ved det samme etterpå.
– Hva Frp sier og hva som er gjennomførbart, er fort to forskjellige ting.
– Jeg stemmer ikke Frp neste gang.
Enig med folket
– Jeg er helt enig med de irriterte folkene ved bensinpumpene. Det er noe forbasket dritt, sier Gry Anette Rekanes Amundsen.
Bompengene i Grenland var noe Frp aldri var for, og den økte bensin- og dieselavgiften er noe Frp heller ikke er så veldig for, sier hun.
– Men gjennom forhandlinger har vi klart å få til ganske store avgiftsreduksjoner, som gjør at de fleste bilistene kommer til å tjene på forslaget i statsbudsjettet. Men det er ikke de store endringene.
Amundsen legger vekt på at Frp er det eneste partiet på Stortinget som sto utenfor klimaforliket, men må forholde seg til at flertallet er for. For hva er vitsen med å ta med den ene hånda og gi med den andre?
– Det er ut fra merknaden som kom i Stortinget tidligere, som regjeringen må følge opp, nemlig dette med det grønne skatteskiftet. Mange partier heier på dette, men ikke vi. Der sies det at forurenser skal betale, og da har vi forsøkt å få til å så mange lettelser som mulig i den andre enden.
Ingen jubel
Økningen i drivstoffavgiften har liten støtte hos privatbilistene, og møtes heller ikke med jubel i transportnæringen.
– Vi synes ikke det er noe godt forslag for næringstransporten. Dette skal ramme blindt og raskt. Det sies at det kan kompenseres ved andre avgiftsreduksjoner, men det er på sikt. Og det spørs om det i det hele tatt kommer, sier Olav Vefall, regionleder for Lastebileierforbundet i Buskerud, Vestfold og Telemark.
Han frykter også at økningen vil gjøre konkurransen til utenlandske transportører enda større.
– Jeg tror ikke på noen gode løsninger når forslaget skal forhandles mellom regjeringen og støttepartiene. Dette ser ganske skummelt ut, sier Vefall.