NRK Meny
Normal

Dette er verdens første og største av sitt slag

BAMBLE: "The Dragon Class Ship", som er verdens største av sitt slag frakter den første leveranse av etangass fra USA til Europa noensinne. – En historisk milepæl for Norge, sier Ineos.

The Dragon Class Ship

HISTORISK: The Dragon Class Ship 'INEOS Intrepid' lastet med 27,500m3 amerikansk etangass på vei til kai i Bamble.

Foto: Mikkel Aanderaa / NRK

Petrokjemigiganten Ineos bekreftet tidligere i mars at den første forsendelsen av etangass forlot Philadelphia, USA med kurs for Norge.

Direktør ved Ineos, Magnar Bakke

Direktør ved Ineos Bamble, Magnar Bakke kaller avtalen med USA starten på en ny era.

Foto: Anne Lognvik / NRK

– Denne avtalen vil sikre konkurransedyktig råstoff i 15 år, så dette er en stor dag for oss, sier Ineos-direktør Magnar Bakke.

The Dragon Class Ship "INEOS Intrepid", som er verdens største av sitt slag, er lastet med 27,500 kubikkmeter amerikansk etangass.

– Enormt ambisiøst

Jim Ratcliffe

Ineos-grunnlegger Jim Ratcliffe mener selskapet er et av svært få i verden som kunne lykkes med et slikt prosjekt.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

– Vi nærmer oss slutten av en enormt ambisiøst prosjekt som har tatt oss fem år: Jeg er stolt av alle som er involvert i det, og jeg tror Ineos er et av svært få selskaper i verden som hadde forutsetningen for å lykkes med dette, sier Ineos grunnlegger Jim Ratcliffe.

Dette er første gang etangass fra USA er blitt importert til Europa og Ineos har valgt Norge og Bamble i Telemark som sitt første anløpssted.

'Virtuelt gassrør' mellom USA og Norge

De siste årene har det pågått iherdig arbeid på Rafnes med å bygge egnede lagertanker for etangassen.

– Tanken vi har nå tar 35 000 m³, og så har vi en annen tank også, så til sammen har vi god kapasitet til å lagre etan, sier Ineos-direktør Magnar Bakke.

– Det er mye gass, men vi trenger mye gass. Det kommer til å komme en båt omtrent en gang i uken fremover, som gjør at det blir et slags 'virtuelt rør' mellom USA og Norge der båter med gass kommer til å gå i shuttle-trafikk de neste 15 årene, sier Bakke.

– En ny era

Hvorfor velge Norge?

– Vi hadde infrastrukturen på plass, og Ineos-eierne ser på Norge som et bra sted å investere, og vi har også vist at vi kan levere varene. Vi har tanken ferdig før gassen blir levert, og den er prøvekjørt og alt er i orden. Vi har virkelig sett frem til denne dagen. Det er en ny era for oss, sier Ineos-direktør Magnar Bakke.

Les også: Staten sier nei til milliardinvesteringer

Etangass brukes hovedsakelig til produksjon av plast.

– Etanet 'cracker' vi [bryter opp etan- og propanmolekylene til råvarer til plastproduksjon, journ.anm.] før vi sender det videre til anlegg som lager VCM og PVC, som er et kjent plastprodukt. Vi lager også polyetylen som du blant annet finner på innsiden og utsiden av melkekartongen din, medisinsk emballasje og mye annet vi bruker i dagliglivet, sier Bakke.

Flere utenlandske medier er også til stede i Bamble for å dekke den historiske innfarten.