Av 27.000 yrkessjåfører i Norge er bare drøye tusen av dem kvinner, viser tall fra SSB.
I vinter var det sjåførkurs i Grenland. Av 15 deltagere er 12 allerede ute i jobb. Halvparten av dem er kvinner.
– Det er fritt, og du styrer din egen dag. Det skjer ting, og ingen dag er lik, sier Cecilie Sjulsen, som stortrives som lastebilsjåfør.
Må være motorinteressert
I dag er det sand som står på arbeidslista. Selv om det er seng i bilen, så er det de kortreiste jobbene som Cecilie Sjulsen liker best.
– Jeg trives aller best når jeg kan få komme hjem hver dag. Planen er at jeg skal kjøre asfalt etterhvert. Derfor har jeg nå startet med å kjøre sand og grus, slik at jeg blir kjent med bilen, sier hun.
Sjulsen anbefaler gjerne jobben til andre kvinner, men hun mener at de bør være litt motorinteressert.
Ettertraktet i staben
Daglig leder i Tipp Transport, Morten Natedal, har gode erfaringer med kvinnelige sjåfører. Han har nylig ansatt Cecilie Sjulsen i firmaet sitt. Han ansetter gjerne flere kvinner.
– Vi er veldig glade for å få flere kvinner med på laget. De kjører penere og er mindre involvert i skader, sier Natedal.
Ifølge Norges Lastebileier-Forbund viser tall fra Statistisk sentralbyrå og forsikringsselskapenes trafikkskadestatistikk at kvinnelige lastebilsjåfører har færre ulykker enn menn.
De ulykkene som kvinnene er innblandet i har også lavere skadekostnad. Likevel er det altså få kvinnelige sjåfører i forhold til menn.
Mener de har oppskriften
Cecilie Sjulsen og fem andre kvinner fikk jobb etter et seks måneders kurs i Grenland i regi av flere aktører.
– Modellen med et samarbeid mellom trafikkskolen, Nav, Adecco og næringen har gitt gode resultater. Det er dette som skal til for å få folk ut i jobb, mener prosjektleder Trygve Flood i Adecco.