I 2011 ble det registrert 285 millioner påstigninger på buss, trikk, t-bane og båt i Oslo og Akershus. Dette er en vekst på 5,5 prosent fra 2010.
T-banen er det transportmidlet som har hatt den største prosentvise trafikkveksten, opplyste Ruter på en pressekonferanse onsdag.
– Det er gledelig at vi har fått dette til, sier Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen til NRK.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Befolkningen øker kraftig i hovedstadsområdet, og etterspørselen etter kollektivtrafikk øker jevnt.
– Det er en stor utfordring for kollektivtrafikken ikke bare å møte denne veksten, men også ta markedsandeler fra biltrafikken. Tallene fra i fjor viser at vi slo økningen i biltrafikken med fire prosent, forteller Reitan Jenssen.
Artikkelen fortsetter under bildet
Kraftig økning i Akershus
Særlig tallene fra Akerhus viser at stadig flere lar bilen stå. Antall kollektivreiser i fjor økte med hele åtte prosent.
– Jeg tror dette skyldes et definert satsing og omlegging av rutetilbudet. Vi har fått mer kollektivtrafikk for pengene, med en moderat økning av ressursene.
Er du fornøyd med kollektivtilbudet i Oslo og Akershus? Diskuter nederst i artikkelen.
I oktober ble det innført et nytt takst- og sonesystemet i Oslo og Akershus. Det nye systemet gjøre det enklere for kollektivreisende, da 88 soner ble til 8.
– Det er for tidlig å si om denne omleggingen har ført til at flere velger å reise kollektivt. Dessuten kom det meste av økningen i løpet av fjorårets første seks måneder, sier Reitan Jenssen til NRK.
De fleste betaler
Trafikktallene viser også at andel kontrollerte passasjerer med gyldig billett holder seg stabil på 96,6 prosent. Det vil si at stort sett de fleste betaler for seg når de reiser kollektivt.
- Les også:
- Les også:
– Hyppige kontroller kombinert med holdningskampanjer bidrar til å holde snikandelen nede, understreker Ruter-direktøren.