Oslo kommune har fryktet «armageddon» i Oslos gater. Nå foreligger løsningen fra Statens vegvesen.
Neste år stenger hovedveien gjennom Oslo sentrum.
Grunnen er byggingen av nytt regjeringskvartal.
Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen vil være stengt i tre år. 17.400 biler i døgnet må finne andre steder å kjøre.
Nå peker Statens vegvesen ut Operatunnelen som eneste «offisielle» omkjøringsvei.
Ingen boliggater skal være omkjøringsvei, i hvert fall ikke skiltet.
Vil redusere ulempene
Statens vegvesen anbefaler at man ikke skilter omkjøring inn i bygatene nord for Ring 1.
– Dette anbefaler vi for å redusere ulempene i bygatene, sier prosjektleder Elin Hermanstad Havik.
Statens vegvesen har vurdert en rekke bygater som mulige omkjøringsveier. Det har skapt sterke reaksjoner, blant annet i Fredensborgveien.
Men de som bor sentralt i Oslo, må nok finne seg i noe mer trafikk utenfor husene.
For selv om flest mulig biler skal ledes ned i Operatunnelen, er det ikke til unngå at noe av trafikken også vil tyte ut i boliggater.
Vegvesenets anslår at 3.000–5.000 bilister vil velge andre veier.
Kjent i byen
Statens vegvesen skjønner at det kan virke kronglete for mange å skulle kjøre via tunnelen.
– Vi er klar over at trafikanter som er kjent i byen kan velge å ta i bruk andre traseer, sier Havik.
– Vi anbefaler at framkommelighet for kollektivtrafikk, nødetater og næringstransport prioriteres sterkt gjennom skilting og aktiv trafikkstyring, sier hun.
Vegvesenet vil også samarbeide med Oslo kommune om å få flere til å velge kollektivt, sykkel eller gange slik at noen biler blir borte av seg selv.
Fortsatt bekymret
Oslo kommune har lenge vært bekymret for boligområdene nord for Ring 1. Og de er det fortsatt.
– Rapporten viser at mye trafikk vil havne i dette området selv om det skiltes via Operatunnelen, sier divisjonsdirektør Rune Gjøs i Bymiljøetaten.
Han sier at det må jobbes med tiltak for å redusere trafikk i et stort område slik at de kommunale gatene skånes.
– Det er viktig at staten som tiltakshaver tar konsekvensene av stengningen, påpeker Gjøs.
Han legger til at han er glad Statens vegvesen legger opp til videre samarbeid med kommunen for å redusere ulempene mest mulig for innbyggerne.
Biler på Rådhusplassen igjen
Stengningen av Ring 1 skaper hodebry på flere områder. Statens vegvesen har prøvd å finne svar på tre hovedspørsmål:
- Hvor skal trafikken fra Ring 1 ta veien?
- Hva skjer hvis også Operatunnelen blir stengt?
- Hva skjer med kollektivtrafikken?
Det er ikke ofte begge løp i Operatunnelen må stenge på grunn av brann eller en større ulykke, men det skjer.
I slike tilfeller er Ring 1 beredskapsvei i dag. Men når Ring 1 allerede er stengt, så går jo ikke det.
Her anbefaler Statens vegvesen en delt løsning:
- Trafikk vestover skal kjøre Rådhusgata og videre over Rådhusplassen.
- Trafikk østover skal kjøre over Akershusstranda og langs havna rundt festningen.
– Den delte løsningen gir best mulighet for å raskt tømme tunnelen ved brann. Dette er viktig med tanke på liv og helse, sier Elin Hermanstad Havik.
Endring for regionbusser
Kollektivtrafikken blir også påvirket av at tunnelene stenger.
I dag kjører for eksempel regionbussene vestfra Ring 1 fram til bussterminalen på Grønland.
Her foreslår de at noen busser får endeholdeplass ved Slottsparken. Andre vil kjøre Operatunnelen direkte til terminalen eller via Stortingsgata og Tollbugata.
Det er ikke spikret noen løsning for 37-bussen ennå.
Kø på avkjøringene
Hva med kapasiteten i selve Operatunnelen? Er den i stand til å takle den økte trafikken?
Selve tunnelen har god kapasitet, ifølge Vegvesenet. Utfordringen er avkjøringsrampene til sentrum. Hvis det korker seg her, kan køen lett forplante seg inn i tunnelen.
Ifølge prosjektlederen er det viktig å styre trafikken slik at det ikke slippes flere biler inn i tunnelsystemet enn det som kan avvikles.
- Les også: Frykter tap og konkurser