Busstilbudet slik vi kjenner det vil slutte å eksistere hvis kriserammede Unibuss går konkurs.
Det vil påvirke hverdagen til flere hundretusen kollektivreisende.
Det bekrefter Ruter overfor NRK.
– Det er ikke tvil om at de første døgnene av et slikt scenario vil bli svært krevende for innbyggerne i Oslo og deler av Akershus, sier Ruters kommunikasjonsdirektør Elisabeth Skarsbø Moen.
Samtidig letter hun på sløret om kriseplanene.
– Klar til å håndtere konkurs
– Først og fremst jobber vi med å finne en løsning sammen med Unibuss som ikke går ut over Ruters kunder.
– Men som ansvarlige for kollektivtrafikken har vi både en plan og en beredskapsorganisasjon klar til også å håndtere en konkurs, sier Skarsbø Moen.
Unibuss har i dag 372 busser i rute på kontrakt for Ruter.
De utgjør hele busstilbudet i Bærum og mellom 60 og 70 prosent i Oslo.
Passasjerene må gå av
Idet Unibuss skulle bli slått konkurs vil alle busser være konkursboets eiendom.
Alle busser i rute vil da kjøre til nærmeste holdeplass. Der må passasjerene gå av. Bussene kjører tomme videre til bussanlegget og parkerer.
Når de i så fall blir «løslatt» vil være opp til bostyrer.
Det kan ta tid. Det bekrefter også Ruter i et brev til byrådsavdeling for miljø og samferdsel datert 29. februar:
«Selv med en erfaren bostyrer med et stort team av ansatte, vil det ta tid å få på plass midlertidig drift. Dette gjelder selv om det er gjort et betydelig forarbeid av Ruter før konkurs åpnes.»
Samfunnskritisk
Ruter kartlegger markedet for å finne ut hvilke andre busser og materiell ellers som er tilgjengelig.
– Høyest prioritet i en slik plan er å ivareta kommunens lovpålagte tjenester og sørge for at samfunnskritiske funksjoner ikke rammes.
– Blant annet sørge for at helsepersonell kommer på jobb, sier Elisabeth Skarsbø Moen.
En annen slik oppgave er å sikre skoleskyss til dem som har krav på det.
– Mange av innbyggerne kan finne alternativ transport. For dem som ikke kan det, skal vi gjøre det vi kan for at de skal komme seg fram.
Kommunikasjonsdirektøren sier også at de jobber for å være rigget til å gi god og pålitelig informasjon til kundene i en slik uoversiktlig situasjon.
Kaller byråden inn på teppet
Onsdag fortalte NRK at Arbeiderpartiet, MDG og SV kaller samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) inn til et ekstraordinært møte i bystyrets samferdsels- og miljøutvalg.
Opposisjonen forlanger svar på hvordan Vea vil unngå kollaps i Oslos kollektivsystem.
Det har byråden ennå ikke svart på selv om faren for konkurs har vært kjent lenge.
Unibuss-krisen skyldes dårlige økonomiske resultater de siste åra, med trusler om bøter etter vinterens busskaos på toppen.
Forhandler fortsatt
Unibuss og deres eier Sporveien forhandler fortsatt med Ruter om en mulig løsning. Sporveien er eid av Oslo kommune, Ruter av Oslo og Akershus sammen.
Konkurs er en av flere mulige utganger.
– Vi er urolige for at byrådet ikke har kontroll på situasjonen, sier utvalgsleder Sirin Stav til NRK.
Marit Vea sier at hun ser fram til å gi bystyret oppdatert informasjon om situasjonen for kollektivtrafikken.
Elisabeth Skarsbø Moen i Ruter sier at de skal bidra til at politikerne er godt opplyste om deres beredskap.