Lokalpolitikerne i Østfold er redd pendlere langs Østre linje på grunn av plassmangel om noen år må bruke det gamle sporet, og ikke den nye banen. Derfor protesterer de nå mot planene om dobbeltsporet mellom Oslo og Ski.
Jernbaneverket frykter at innsigelsene kan føre til at prosjektet blir forsinket.
– Vi riskerer i verste fall en utsettelse på ett år, fordi byggestart kan bli forsinket og dermed også ferdigstillingen, sier assisterende prosjektdirektør Anne Kathrine Kalager i Jernbaneverket.
- Les også: Follobanen vil koste en milliard per kilometer
- Les også: Mer trøbbel for Follobanen
Fult på togene
Kalager mener det haster å få satt i gang byggingen av Follobanen for å få plass til alle passasjerene.
– Det er fullt på togene i den regionen, og det er stor etterspørsel etter å sette opp flere tog, men det er det ikke plass til sånn som situasjonen er i dag, sier hun.
Det er banen fra Rakkestad og Mysen til Ski som nå skaper trøbbel. Lokalpolitikerne frykter for at det ikke skal være plass til togene fra Østre linje på Follobanen når det tetter seg til med andre tog etter noen år, og at de skal bli nødt til å ta til takke med det gamle sporet.
Da kan de i såfall gå glipp av nesten en halv time spart reisetid hver dag.
– Vi vil ned i den nye tunellen og komme raskest mulig fra Ski til Oslo og tilbake, sier ordfører Erik Unaas i Eidsberg.
Passasjer Lars Brødholt føler ikke at Østre linje er førsteprioritet.
– Det er ikke akkurat sjelden at man må vente ekstra her, sier Brødholt oppgitt.
Krever garanti
Jernbaneverket har nå lagd en rutetabell med plass til dobbelt så mange tog fra Halden, Moss og Ski, og likevel plass igjen til tog fra Østre linje. De håper det vil overbevise østfoldpolitikerne nok til å trekke innsigelsene sine.
– Det vil være fullt mulig å kjøre tog fra Østre linje på Follobanen når den ferdigstilles, sier Anne Kathrine Kalager.
Men det synes ikke Unaas holder.
– Det er positivt, men vi må ha garantier for at dette vil være bra for både østre og vestre bane i mange tiår fremover.
Den garantien kan imidlertid ikke Jernbaneverket gi.
– Dette er helt avhengig av prioriteringer av tiltak, og det er vel så mye et politisk spørsmål. Det er ikke noe Jernbaneverket kan gi garantier for, sier Kalager.
Samferdselsdepartementet har ikke villet kommentere saken.