Det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski er første etappe i Intercity-utbyggingen som skal redusere reisetiden mellom Oslo og Halden til en time og åtte minutter.
Prosjektet er allerede sterkt forsinket på grunn av alle fortidsminnene i Middelalderbyen og en svært komplisert innføring til Oslo Sentralstasjon.
Prisen har skutt i været og er etter at det ble bestemt å bygge to tunnelløp oppe i astronomiske 18,1 milliarder kroner.
Skeptisk til trasé
Nå møter Follobanen enda mer trøbbel.
I et brev til Jernbaneverket er Statens Vegvesen i tvil om hvor klokt det er å lage enda flere hull i sveitserosten som Ekebergåsen fremstår som.
Les brevet fra Statens Vegvesen her.
"Vi stiller spørsmål ved om det er mulig å gjennomføre Follobaneprosjektet i trasé som foreslått i reguleringsplanen. I beste fall er det 2,6 meter berg mellom Ekebergtunnelen og nye Follobane-tunneler."
I tillegg til en spagetti av veitunneler er Ekebergåsen gjennomhullet av oljelagre, kloakkrenseanlegg og sivilforsvarsinstallasjoner.
Kilder i Statens Vegvesen sier til NRK at det er ufattelig hvor lite Jernbaneverkets rapporter og utredninger sier om geologien i området og konflikten med Ekeberg-tunnelene og andre underjordiske anlegg.
– Et kostnadsspørsmål
Ved Norges geotekniske institutt synes de ikke det er noe alarmerende med innspilletet fra Statens Vegvesen.
– Brevet er bare en beskjed til Jernbaneverket om at vegvesenet ønsker flere utredninger, dette er vanlig saksgang i slike prosjekter, sier informasjonssjef i Norges geotekniske institutt, KJell Hauge.
– Både Statens Vegvesen og og Jernbaneverket er de mest erfarne i Norge på infrastruktur, så dette går nok greit.
Hauge mener at saken hovedsakelig handler om hvor mye man er villig til å inviseterer i forsterkninger i fjellmassen.
– Til syvende og sist er dette et kostnadsspørsmål. Det handler om hvor mye man ønsker at det skal bygges noe og hvor mye man er villige til å betale for det.
Jernbaneverket på sin side sier gjennom sin informasjonsavdeling at de oppfatter dialogen med Statens Vegvesen som god og at de vil besvare spørsmålene i samarbeid med Vegvesenet.