Denne uka ble det klart. Når Akershus gjenoppstår ved nyttår, skal fylket ledes av et bredt borgerlig fylkesråd.
Det består av partiene Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet og KrF. De har flertall i det nye fylkestinget i landets mest folkerike fylke.
Fritt skolevalg
Det vil de som skal begynne på videregående skole neste år merke.
– Det har vært utrolig viktig for oss at vi får gjeninnført fritt skolevalg i Akershus, sier Anette Solli (H).
Hun var siste fylkesordfører i gamle Akershus og blir første fylkesrådsleder i nye Akershus.
Også i gamle Akershus var det kun karakterene som telte innenfor hver enkelt region. Det rødgrønne flertallet i Viken innførte en ordning der det ble enklere å komme inn på nærskolen.
Får egne ordninger
I den politiske plattformen for det nye fylkesrådet er målet at fritt skolevalg skal tilbake allerede fra høsten 2024.
Elever fra Lunner og Jevnaker skal få egne ordninger.
De to kommunene blir en del av Akershus. Men for mange elever fra Lunner er det mest naturlig å velge Hadeland videregående på Gran i Innlandet.
Og ungdom fra Jevnaker går tradisjonelt enten på Hadeland eller på Hønefoss eller Ringerike i Buskerud.
Det nye fylkesrådet i Akershus vil sikre at de fortsatt skal ha muligheten til det.
Billigere månedskort
– For Venstre har det vært viktig med en politisk plattform som gjør at vi kan føre en ambisiøs klima- og miljøpolitikk, sier Solveig Schytz.
Hun er mangeårig Venstre-topp i fylket og blir ny fylkesråd for plan, kulturminnevern, klima og miljø.
Det betyr ifølge Schytz å ta vare på natur, kutte utslipp og redde Oslofjorden.
Og ikke minst gjøre det enklere og billigere å reise med buss, tog og båt.
– Vi skal prioritere å sette ned prisen på månedskort, slår Solveig Schytz fast.
Gratis for ungdom?
Dessuten skal fylket utrede muligheten for gratis kollektivtrafikk for elever i videregående skole.
I dag er det gratis skoleskyss for elever som bor minst seks kilometer fra skolen. Ordningen gjelder ikke på kveldstid og i helger.
Solveig Schytz og Anette Solli varsler også endringer i hele billettsystemet.
– Vi skal utrede et mer fleksibelt og rettferdig takst- og sonesystem, sier Solli.
Åpen strid om bompenger
På ett område er det åpen splittelse i fylkesrådet.
Det handler om bompenger.
I plattformen tar Fremskrittspartiet såkalt dissens. Frp varsler at de ikke vil ha noe med Oslopakke 3 å gjøre så lenge den langt på vei blir betalt av bompenger.
Noe av poenget med Oslopakke 3 er at bomstasjonene i Oslo og på bygrensa finansierer kollektivtrafikk og andre tiltak innen transport både i Oslo og Akershus.
– Det kommer av partipolitikken vår. Vi er imot at bilistene betaler for kollektiv og for vei, sier Liv Gustavsen (Frp).
Hun blir ny fylkesvaraordfører og gruppeleder for Frp i fylkestinget.
Dagens bompengenivå er allerede vedtatt. Økningen som kommer ved årsskiftet likeså.
Men allerede neste år skal bompengepakken forhandles på nytt. Å kreve inne enda mer penger fra bilistene blir ett av temaene.
Oslo kommune og Akershus fylke er forhandlingsparter.
Ap: – Uansvarlig
Bompenge-splittelsen på borgerlig side bekymrer Arbeiderpartiet.
Ap-topp i Akershus, Hoda Imad, reagerer sterkt på at Frp er uenig med sitt eget fylkesråd om en av hovedkildene til finansiering av kollektivtransporten.
– Det er uansvarlig i en tid hvor vi trenger å styrke kollektivtilbudet for våre innbyggere i Akershus.
– Det nye fylkesrådet sier heller ingenting om hvordan de ønsker å finansiere alle kollektivsatsingene, sier Hoda Imad til NRK.
Ifølge Venstres Solveig Schytz gir Frp-dissensen ingen grunn til bekymring.
Hun viser til at den politiske plattformen er klar. Den sier at det skal settes av betydelig mer penger enn i dag til drift av kollektivtrafikk og lavere billettpriser i en ny Oslopakke 3-avtale.
– Jeg legger til grunn at også Arbeiderpartiet er interessert i dette og vil sikre et bredt forlik, sier Schytz.