I dag ble regjeringens klimamelding lagt frem. Et av løftene i meldingen er at når befolkningen i Oslo og Akershus øker med 350000 frem mot 2030, så skal veksten i persontransport dekkes av andre transportmidler enn bil.
- Les mer:
- Les også:
Det mest konkrete tiltaket er å doble bevilgningene til gang og sykkelveier frem mot 2017. Men for de som tar buss, trikk og T-bane er miljøvernminister Bård Vegar Solhjell mindre konkret.
Garanti for dobbeltspor?
– Dette er en veldig sterk føring i satsing på kollektivtrafikk og gang og sykkelvei i storbyområdene. Intercitytriangelet skal bygges ut, vi dobler bevilgningene til sykkelveier, og vi skal lage en egen plan for kollektivtrafikken når nasjonal transportplan kommer, sier Solhjell.
- Les mer:
Miljøvernministeren viser til at de konkrete tiltakene i kollektivtransporten kommer i nasjonal transportplan.
– I Akershus er det jernbanen som er viktig, i Oslo er det t-bane og trikk. Begge deler er nødvendig for å ta den befolkningsveksten utenfor veiene. Så svaret er: Ja, dette innebærer at vi i nasjonal transportplan skal komme med en plan for storsatsing på det. Hvilke strekninger det blir, må vi komme tilbake til.
– Så de konkrete løsningene får vi ikke før om ett år?
– Strekningene får dere om ett år. Nå får du den klare retningen på at vi skal ta veksten i kollektivtrafikken - på jernbane, på trikk og på t-bane, sier Solhjell
Satser på intercity
Vi må også vente ett år før vi får en fremdriftsplan for intercity-utbyggingen mellom Oslo og Lillehammer, Halden og Skien. Solhjell mener dette signaliserer realismen i planene om dobbeltspor på Østlandet.
– Vi skal legge fram en fremdriftsplan for intercity-utbyggingen i østlandsområdet med tidsplaner de forskjellige strekningene. Det er en veldig sterk føring, og vi vil presentere den planen om et års tid.
- Les også:
Vil ha tyngre statlig forpliktelse
Opposisjonen på Stortinget etterlyser flere konkrete tiltak for å nå målene i klimameldingen.
– Jeg hadde forventet at man viste en mye tydeligere vilje til å faktisk nå målene de setter seg. Det gjelder på flere områder. Vi savner også en mye tydeligere statlig forpliktelse til å gå tyngre inn med støtte til kollektivsatsingen i de større byene, sier nestleder i Venstre og miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Ola Elvestuen til NRK.
Han er ikke i tvil om hva hans parti ville prioritert om de satt med makten.
– Det er helt klart med de store investeringene Oslo og Akershus, Bergen og stavanger står overfor, så må staten mye tyngre inn. Ikke minst gjelder dette ny t-banetunnel i Oslo, sier Elvestuen.