Hopp til innhold

Vil samle danskebåten og Kiel-ferja her

Byrådet vil ha Vippetangen som felles terminal for utenlandsferjene i Oslo.

Illlustrasjon av ny ferjeterminal på Vippetangen

SLIK KAN DET BLI: Slik er visjonen for nye Vippetangen. Byrådet er opptatt av at ferjeterminalen ikke skal hindre annen byutvikling.

Illustrasjon: Norconsult

I dag seiler Kiel-ferja til Color Line fra Hjortnes utenfor Filipstad.

Danskebåt-terminalen til DFDS ligger på Vippetangen.

På Filipstad planlegger Oslo sin nye prestisjebydel. Det har lenge vært klart at Filipstads dager som ferjehavn er talte.

Vippetangen eller Kongshavn?

Men hva er den beste plasseringen av en ny, felles terminal?

Det har stått mellom to steder, Vippetangen og Kongshavn. Kongshavn er havneområdet mellom Sørenga og containerhavna på Sjursøya.

Nå har byrådet talt. Utenlandsferjene bør samles på Vippetangen, mener de.

Det frigir enda mer areal på Filipstad til byutvikling.

Og Kongshavn blir bevart som godshavn.

– Dette er en vinn-vinn-situasjon for alle tre områdene, sier næringsbyråd Rina Mariann Hansen (Ap). Hun er politisk ansvarlig for Oslo havn.

– Nå faller den siste brikken i Fjordbyen på plass, sier byutviklingsbyråd Arild Hermstad (MDG).

EDD03424

FORNØYDE: Næringsbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) og byutviklingsbyråd Arild Hermstad (MDG) vil at København-båten får selskap av Kiel-ferga på Vippetangen.

Foto: Erlend Dalhaug Daae / NRK

Plan og bygg ønsket Kongshavn

Det har vært åpen uenighet om valget innad i kommunen.

Plan- og bygningsetaten har hatt Kongshavn som førstevalg. Det ville frigjort både Filipstad og hele Vippetangen til byutvikling.

Men Oslo Havn har satt seg på bakbeina. De vil ha mer godstrafikk over fra vei til sjø. Å miste Kongshavn til ferjer ville vært til hinder for det, ifølge havna.

Det er byrådet enig i. Byutviklingsbyråd Arild Hermstad (MDG) trekker også fram et annet argument som taler imot Kongshavn.

– Det har vært viktig for oss at ferjeterminalen ikke skal ødelegge for friluftslivet, småbåtliv og vannaktiviteter på fjorden, sier han.

Det kunne fort ha skjedd på Kongshavn. Her er innseilinga mellom øyene egentlig for trang for de store ferjene.

Mer liv på Vippetangen

Byrådet presiserer at en felles terminal på Vippetangen ikke skal hindre byliv i området. Snarere tvert imot.

Vippetangen med den ikoniske kornsiloen har de siste åra blitt noe mer enn et dødt havneområde.

Særlig rundt mathallen Vippa er det liv og røre.

– Vippetangen skal bli et attraktivt sted med kunst, kultur, bevertning, grønne lunger og aktivitet. Ferjene vil øke tilstrømningen av mennesker, sier Arild Hermstad.

Oslo bystyre har siste ord i saken. Hvis de er enige med byrådet, starter planleggingen av nye Vippetangen i detalj.

Oslo havn betaler

Den felles utenlandsterminalen skal betales av Oslo Havn. Den skal delvis finansieres av utbyggingen på Filipstad.

Og siloen? Den blir stående. Hva den skal brukes til er ikke bestemt.

EDD03488

SILOEN SKAL STÅ: Men hva den skal brukes til er fortsatt et åpent spørsmål.

Foto: Erlend Dalhaug Daae / NRK

Flere nyheter fra NRK Stor-Oslo