Hopp til innhold

Live og Cams vil at folk i Bodø skal ha diger flystripe i hagen

– Hvordan føles det å gå ned en flystripe på 3,8 kilometer? Det spørsmålet stiller arkitektene når de ser på hvordan Bodø skal se ut i fremtiden.

Cams og Live smiler

Arkitektene Live og Cams sier fantasien er viktig når de skal være med å transformere en flyplass til et byområde.

Foto: Sondre Skjelvik / NRK

Hvor mange byer i verden har ei flystripe som turistattraksjon?

Knapt noen, sier arkitektene Cams Støle og Live Helgestad.

Deres ideer og tanker blir viktige når Bodø skal utvikles etter at flyplassen er flyttet ut i havgapet.

Og hva mener de bør skje med den gamle flystripa på 3,8 kilometer?

Den bør bestå og åpnes opp for allmennheten – slik at byen kan legge sitt preg på området.

Og på sikt tror de to den kan bli en populær turistattraksjon.

Bildet viser kart over Bodø, med Central Park fra New York over - som er like lang som flystripa i Bodø.

Arkitektene påpekte et morsomt poeng; flystripa i Bodø er like lang som Central Park i New York.

Foto: Henning Larsen Architects

Unik mulighet

I dag ligger Bodø flyplass nærmest et steinkast fra sentrum, men i 2029 skal den nye flyplassen stå ferdig omtrent en kilometer lenger ut i havgapet.

Det betyr at store arealer blir frigjort, som igjen har ført til prosjektet «Ny by».

Terminalbygget er allerede fredet.

Men hva skal skje med flystripa og en haug med sheltere fra tiden da Bodø fortsatt huset hovedflystasjon for luftforsvaret?

Fly lander på Bodø lufthavn 6. februar 2014

Kult med ei gammel flystripe midt i en by?

Foto: HÃ¥kon Jacobsen

Det er her arkitektene Cams og Live kommer inn. De er innleid fra selskapet Henning Larsen Architects for å bistå kommunen med råd.

Begge beskriver oppgaven som helt unik.

– Nesten i globalt perspektiv. Å utvikle en by, på en flyplass, det finnes bare noen få eksempler på i verden, sier Live Helgestad til NRK.

Cams og Live lytter til en innbygger i Bodø

Cams og Live beskriver oppgaven som krevende, men svært interessant.

Foto: Sondre Skjelvik / NRK

Underveis har for alvor nysgjerrigheten blitt koblet på.

– Jeg føler vi begge lever oss inn i det i dette området. Vi forestiller oss det livet og de mulighetene som kan skje der i fremtiden, sier Cams før Live skyter inn:

– Hva er det i området som byen kan ta med seg videre?

F-16

Før huset de F16. Hva kan shelterne brukes til i fremtiden?

Foto: Sondre Skjelvik / NRK

Ser til Tyskland og Danmark

Prosjektet med å utvikle byområdet vil ta tiår. Mange tiår.

Men allerede i 2029 mener arkitektene at Bodø kommune kan oppnå mye, med enkle grep.

Eksempelvis drar de fram den gamle flyplassen Berlin, Tempelhof.

– Tempelhof har bare skilting til hvor ting er. Det er helt åpenbart at det kan gjøres i Bodø, sier Cams og påpeker at det en åpen flystripe midt i Bodø fort kan bli en turistattraksjon.

Tempelhof Berlin - viser folk som tar det med ro i uteområdet ved flyplassterminalen

Det er få steder i verden hvor du kan gå rundt på en gammel flyplass, som her ved Tempelhof i Berlin.

Foto: Sondre Skjelvik / NRK

I tillegg til Berlin drar arkitektene fram København, og matmarkedet Reffen. Det gamle industriområdet ble åpnet i 2018 og har på rekordtid blitt et sted for matentusiaster, kunstnere og andre kreative sjeler.

– Matkultur kan være noe som er både samlende og lett å sette i gang. Det treffer ulike kulturer og mennesker av ulike alder, sier Cams og understreker at slike miljø ofte tiltrekker seg yngre folk.

– Derfor er det viktig at de kan bli ordentlig kjent med området, og på den måten kan påvirke det og gi det identitet.

Les også Hvorfor er norske bygg så fargeløse?

Bodø sentrum.

Ikke gå i «vindfella», igjen

Mulighetsprosjektet er halvveis, og onsdag ble de foreløpige tankene presentert til interesserte bodøværinger.

Etter presentasjonen ble det stilt spørsmål fra publikum om alt fra løsninger på ensomhet til finansiering.

Bodøværingen Olav Wiik Moland var imidlertid opptatt av én viktig ting:

Bodø er byen i Norge med mest vind.

Olav Wiik Moland - portrettbilde

– Hvordan kan vi sikre at det ikke blir flere vindtunneler i Bodø?

Foto: Sondre Skjelvik / NRK

– Før andre verdenskrig var Bodø oppbygd av flere s-formede gater. Under krigen ble det påstartet store flotte paradegater, som er arven vi sitter igjen med, sier Moland til NRK.

– Det fungerer sikkert bra lenger sør på kontinentet, men i Bodø fungerer det ikke spesielt godt. Derfor er det viktig at vi fra starten tenker; hva funker for å unngå det i fremtiden?

Man havner midt i sjøsprøyten på moloen i Bodø

Senest under stormen Ingunn fikk bodøfolket kjenne på at det er mye vind i byen. Ikke alltid lett å stå oppreist da.

Foto: Petter Strøm / NRK

Moland fikk gehør fra arkitektene, som påpekte at vindanalyser var noe av det første de gjorde da de begynte med prosjektet.

– Utslaget er ekstremt. Bodø er Norges mest vindfulle by, og flystripa er konstruert slik at flyene skal møte vinden når de tar av og lander, forklarer Cams og påpeker at utvikling av byen bør ta hensyn til nettopp dette.

Les også Gigantisk tysk bunker bygges inn i blokk - får egen inngang og blir synlig fra gata

Bunker

Identitet før beboere

Kristoffer Larsen Seivåg er prosjektleder for ny bydel i Bodø kommune.

Til tross for at området allerede er flere år unna frigjøring har han rukket å jobbe med det i 11 år.

– Likevel begynner vi nå å se konturene av hvordan dette kan bli, og vi lærer masse av arkitekter og eksperter underveis, sier han og understreker:

– Det er fantastisk å få se ideene som ble presentert i dag.

Kristoffer Larsen Seivåg snakker med media

Kristoffer Larsen Seivåg tror rullebanen på sikt kan bli en populær turistdestinasjon.

Foto: Sondre Skjelvik / NRK

– Tror du det vil være aktuelt å gi frislipp på områdene i 2029, gitt at den nye flyplassen er ferdig da?

– Jeg håper i hvert fall at vi kan bruke de så tidlig som mulig, svarer Seivåg og understreker at sikkerhet selvfølgelig må være på plass først.

At det blir dratt paralleller til Berlin og København synes prosjektlederen er spennende, og aktuelt.

– Bare se på Molobyen i Bodø nå, sier han og henviser til en annen bydel i Bodø der blant annet et gammelt verft er transformert til en kulturscene.

Beddingen Idja

Beddingen kulturhus i Bodø er blitt en populær scene. I området finnes det også badstuer, kunstutstillinger, bryggeri og padelhall.

Foto: Sondre Skjelvik / NRK

Seivåg drar også fram det gamle industriområdet Sluppen i Trondheim,

– Der er det nå nye arbeidsplasser, klatrehall og mathall. Det blir skapt en identitet som kan bygges videre på.

– Tror du, i likhet med Live og Cams, at en flystripe midt i en by kan bli en turistattraksjon på sikt?

– Ja, absolutt. Rullebanen er enorm. Å integrere den i bebyggelsen og byområdet tenker jeg vil være både kjempestilig og unikt.