Hopp til innhold

Danskebåten til Kongshavn?

En felles terminal for utenlandsfergene på Kongshavn er den beste løsningen for byutviklingen i Oslo. Det viser en ny utredning av hvor danskebåten og Kiel-ferga skal klappe til kai i framtida.

I dag har DFDS sin danskebåt-terminal på Vippetangen, mens Kiel-fergene til Color Line går fra Hjortnes utenfor Filipstad.

Utredningen har sett på fordeler og ulemper ved en samlet løsning på Vippetangen, Hjortnes eller Kongshavn mellom Sørenga og Sjursøya. Også ulike varianter av fortsatt delt løsning er vurdert.

Interessekonflikter ved alle alternativer gjør at utredningen sendes på høring uten en anbefalt løsning.

Selv om en felles terminal på Kongshavn er best for byutviklingen fordi den frigjør verdifullt areal andre steder langs fjorden, er løsningen utfordrende på andre områder. Blant annet er innseilingen så trang at Kystverket i dag ikke tillater så store båter inn til Kongshavn.

Utredningen er laget av Plan- og bygningsetaten og Oslo Havn i fellesskap. Høringsfristen er 15. november.

Danskebåten DFDS Pearl Seaways ligger til kai på Vippetangen i Oslo
Foto: Fredrik Varfjell