– Dette er nedslående tall, sier Ola Wolff Elvevold (SV), samferdselspolitisk talsperson i Oslo bystyre.
Han har bedt om tall for bileiere i Oslo som pådrar seg parkeringsbot etter parkeringsbot.
SOM I EXIT: SVs Ola Wolff Elvevold sammenligner de som får bøter igjen og igjen med karakterene i den populære NRK-serien fra finansbransjen.
Foto: Mette Ballovara / NRK– Vi har hørt historier over noe tid om at det er en del biler som får bøter igjen og igjen. Det er gjerne i de samme gatene, og det er ofte til hinder for folk, for trikken og for andre.
– Inntrykket har også vært at dette er rike folk. Det er gjengen fra Exit, for å si det sånn, som bare ikke bryr seg, og som disse kostnadene ikke gjør noe inntrykk på, sier Wolff Elvevold.
Blokkerer for trikken
Feilparkerte biler som blokkerer for trikken har vært et stort problem i bygatene i vinter.
Flere politikere har sagt til NRK at de syns boten for å hindre trikken er altfor lav. Den er i dag 900 kroner og bestemt av staten.
En «vanlig» feilparkering eller å stå lenger enn parkeringstiden koster 660 kroner.
Avisa Oslo har snakket med trikkeførere som forteller at de som kjører dyre biler har en tendens til å sperre mest for trikken.
– De driter i om de må betale noen tusenlapper, sa en av dem til avisen.
BOGSTADVEIEN: Det er her problemet med boler som blokkerer for trikken er aller størst, ifølge Sporveien.
Foto: PrivatVanlig med mange bøter
Helt ferske tall fra Bymiljøetaten viser at det er svært vanlig at én og samme person får mange bøter.
– Nå ser vi jo at dette har et visst omfang. Det er altså flere hundre som får flere titalls bøter gjennom året. Og et lite knippe får over femti bøter, sier Ola Wolff Elvevold.
Bøter etter inntekt?
Han sier tallene er enda et argument for å gjøre noe med bøtesatsene og la kommunene bestemme hvor høye de skal være.
– I dag er de låst fast på et ganske lavt nivå.
– Og så tror jeg man bør se på både det å ha høyere bøter for gjentatte brudd og å få koblet det til inntekt, sier SV-politikeren.
Fordi dette handler om nasjonalt lovverk vil han ta saken videre med SVs stortingsgruppe.
Samferdselsbyråd Marit Vea (V) kaller tallene oppsiktsvekkende, og mener de viser at liten gruppe bilister setter seg selv over absolutt alle andre i hovedstaden.
– Det er ikke greit, og jeg kommer til å be samferdselsministeren om å få heve bøtesatsene betydelig for denne gruppen. Sannsynligvis må vi opp på en ganske stiv pris for at det skal ha en avskrekkende effekt for denne gjengen, sier hun.
THERESES GATE: Trikkegata fra Bislett og nordover er en av verstinggatene når det gjelder biler som sperrer for trikken.
Foto: Geir Bjarte Hjetland