«Denne bussen kjører på hydrogen» står det med hvit skrift på den røde bussiden. Men at bussen «kjører» er en overdrivelse. Nå står den parkert ved hydrogenstasjonen på Rosenholm.
– Det er noe utfordringer med det tekniske på bussen og vi venter på noen deler fra fabrikken, sier Thorkil Agerup i Unibuss.
Heller ikke de fire andre hydrogenbussene er i passasjertrafikk for tiden, opplyser bussjåføren. Bussene har vært på langvarige reparasjoner ved fabrikken i Belgia. Feilen skyltes en oljelekkasje i en kompressor på hydrogenstasjonen. Uhellet skjedde i september i fjor.
Vil kutte støtten
Hydrogenbussene og fyllstasjonen på Rosenholm har kostet over 150 millioner kroner. Rundt halvparten av pengene stammer fra Oslo og Akershus. Nå vil ikke Frp være med mer.
– De pengene kunne vi ha brukt til å gi folk ute i distriktene i Akershus et bedre busstilbud. Hadde vi fått disse over på dieselbusser hadde vi spart miljøet på den måten, sier Terje Tønnesen som er medlem av Samferdselsutvalget i Akershus.
Ber om nye millioner
Hver av de fem hydrogenbussene koster 2-3 millioner kroner mer i drift enn en vanlig buss. EU har gitt penger til utprøvingen, men støtten er i ferd med å avvikles.
Skal testingen fortsette, må Oslo og Akershus samlet bla opp nye 39 millioner kroner de neste tre årene.
– Vellykket prosjekt
Bare Frp i Akershus vil skru igjen pengekrana.
– Ingen er uenige i at det har vært utfordringer knyttet til drift av hydrogenstasjon og busser, medgir Solveig Schytz (V).
– Men dette er ikke et driftsprosjekt, men et utviklingsprosjekt. Målet er å finne ut hva som skal til for at hydrogen skal bli driftsikkert i framtida. Jeg mener dette har vært et vellykket prosjekt, fastslår lederen for Samferdselsutvalget.
Frp ikke enig
Fremskrittspartiet mener derimot at hydrogenprosjektet har blitt et pengesluk, og koster mer enn det smaker.
– Vi burde ha skjønt at det ville bli innkjøringsproblemer ved disse førstegenerasjons hydrogenbussene. Det hadde vært lurt å holde seg til diesel-busser, inntil fabrikkene har utviklet bussene til å bli et godt kollektivtilbud, sier Tønnesen.
– Det er ikke fylkeskommunens oppgave å teste ut hydrogenbusser for van Hool-fabrikken i Belgia, mener han.
- Les også: Vil fylle tankene med hydrogen
- Les også: Ingen vil kjøre hydrogenbil