Weng vil ikke følge ekspertens soveråd før OL

Heidi Weng sover mer enn de aller fleste. Men søvnrådene til Olympiatoppen før OL er hun i tvil om hun vil høre på.

OL Pyengongchang

OL-UTFORDRING: Heidi Weng innrømmer at tidsforskjellen kan skape problemer for henne i Pyeongchang. Mandag fikk hun og Ingvild Flugstad Østberg (t.v.) en rekke søvnråd under Olympiatoppens OL-samling.

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Mange norske idrettsutøvere var samlet da Olympiatoppen arrangerte foredrag om OL i Sør-Korea til vinteren. På agendaen stod blant annet sikkerhet og rådgivning om tidsakklimatisering.

Sistnevnte tema var av spesiell interesse for langrennsløper Heidi Weng.

– Jeg sover alltid dårlig borte, så det kan bli problemer for min del, sier hun til NRK.

Weng forteller at hun vanligvis sover rundt 10 timer i døgnet, og hun er et utpreget B-menneske. I Pyeongchang er det i tillegg en tidsforskjell på åtte timer å forholde seg til.

– Jeg tror jeg går for å «døgne» for å stille seg inn med en gang. Det har i hvert fall funket før, men jeg ser anbefalingen var noe annet, sier hun med et smil.

Kan prestere dårligere

For søvnekspert og professor Ståle Pallesen, som holdt foredraget, har andre råd.

– Man må bli åtte timer mer A-menneske enn man vanligvis er, og rådene vi gir er effektive, sier han.

– Det handler om å oppnå lys i ens biologiske morgen og unngå det i ens biologiske kveld, noe som kan gjøres med melatonintabletter. Dette gjerne to døgn før man reiser. Gjør man ting feil, kan prosessen ta lengre tid enn nødvendig, forklarer Pallesen videre.

Tids-akklimatisering før OL

SOVERÅD: Eksempel fra søvnekspert Ståle Pallesen på hvordan man bør forberede døgnrytmen.

Foto: Ståle Pallesen

Å «døgne» er ikke nødvendigvis et problem, mener han, men man bør likevel supplere med andre tilpasningsmetoder.

– Det er ekstremt viktig å få nok søvn før konkurranse, og døgnrytmen er viktig. Selv om man er utsovet viser undersøkelser at man presterer betydelig dårligere hvis en konkurranse foregår når man er biologisk innstilt på å sove. Døgnrytmetilpasning er viktig for å yte, understreker han.

Spesiallaget hus for søvn

Heidi Weng har flere ganger uttalt hvor viktig søvn er for henne. Hun sover lett og trenger både ro og mørke, og sover med øyemaske og ørepropper. Weng har til og med fått spesialdesignet et hus for å ha optimale soveforhold hjemme.

– Jeg sover jo dårlig uansett hvor jeg er, uansett døgn, så det går sikkert bra, mener hun.

Mange av konkurransene i Sør-Korea foregår på ettermiddagen, som kan gjøre det enklere for en som vanligvis sover lenge om morgenen.

– Da vi dro til Canada, altså motsatt vei, var det ikke noe problem. Da våknet jeg klokka 06.00 for første gang.

For Weng er uansett OL i februar langt unna.

– Jeg tenker ikke så mye på det egentlig. Jeg har lyst til å gå fort til vinteren, også om det ikke hadde vært noe mesterskap. Det første målet blir å kvalifisere seg, for fire utøvere får plass og vi er mange norske som gjør det bra, sier hun.

Siste nytt

  • Kjemperedning sikret Chelsea-poeng

    For første gang så Frank Lampard sitt Chelsea-lag spille en målløs kamp. Sevilla var nærmest scoring på Stamford Bridge.

    Chelsea-keeper Edouard Mendy sto for en fantastisk refleksredning i første omgang, mens innbytter Joan Jordán sendte et fenomenalt direkteskudd rett over mål fra 16 meter midtveis i 2. omgang. (NTB)

    Edouard Mendy
    Foto: Mike Hewitt / AFP
  • Bayern München-spiller smittet

    Mesterligavinner Bayern München har fått sitt første koronasmittetilfelle. Serge Gnabry har testet positivt og mister onsdagens kamp mot Atlético Madrid.

    Gnabry er også uaktuell til helgens seriekamp mot Eintracht Frankfurt.

    Klubben meldte om den positive testen i en kort melding på sitt nettsted, der det opplyses at 25-åringen er isolert i sitt hjem.

    Germany Soccer Bundesliga
    Foto: Matthias Schrader / AP
  • Juventus åpnet med seier

    Álvaro Morata scoret begge målene da Juventus åpnet mesterligaen med 2-0-seier borte mot Dinamo Kiev.

    Den innleide Atlético Madrid-spissen ble dermed den avgjørende faktoren i en relativt sjansefattig kamp, der Juventus stort sett hadde god kontroll. (NTB)

    Ukraine Soccer Champions League
    Foto: Valentyn Ogirenko / AP

Sendeplan

Kl. Program Kanal