– Arrangøren kommer seg ikke unna at dette er en skandale, sier NRKs sykkelekspert Dag Erik Pedersen.
Richie Porte, Bauke Mollema og Chris Froome krasjet med en TV-motorsykkel da sjåføren måtte bremse i folkehavet.
Overivrige supportere skapte et fullstendig kaos i fjellveien.
Resultatet var at Froome måtte jogge flere hundre meter opp Mont Ventoux.
Pedersen etterlyser tiltak for å holde de enorme folkemassene unna løypene.
– Jeg er helt overbevist om at sperremateriell bare kommer til å bli mer og mer viktig. Særlig når man ser hvor gale folk er langs løypa, sier Pedersen.
– Setter oss i fare
Juryen lyttet til rytterne torsdag kveld, og Froome og Porte er gitt samme tid som Mollema, som kom seg opp på sykkelen.
Dermed beholder Froome ledertrøya, men også rytterne krever at skandalen får konsekvenser.
Tour de France har en lang historie med skandaler og ulykker på fjelletappene.
– Det må endres. Publikum er i fjeset ditt hele tiden. På toppen var det helt vilt, sier Porte.
AG2R-rytter Jan Bakelants bønnfaller publikum om å la flaggene bli igjen hjemme.
Supportereffekter bidrar fort til å gjøre kaoset enda verre.
– Flaggene gir ingenting og setter oss bare i fare. Jeg hadde en stygg krasj med en full mann med et flagg, skriver Bakelants på Twitter.
Også Fabian Cancellara reagerer sterkt på den manglende sikkerheten.
– For en skandale for Tour de France. Ingen sikkerhet og for mye kaos på Mont Ventoux, skriver Cancellara.
– Det var altfor mange mennesker i løpet av den siste kilometeren. Det var ikke en gang plass til én motorsykkel. De burde gjøre noe med det, sier Thomas de Gendt i et intervju vist på TV 2.
– Skal ikke skje
Tidligere proffsyklist Chris Boardman, som nå er ekspert for ITV4, mener det bare var et spørsmål om tid før kaoset fikk så dramatiske konsekvenser.
– Rytterne prøver å gjøre en jobb og får rett og slett ikke plass til å gjøre den. Det har vært slik lenge, det er for mye. Rytterne får ikke kjørt. Krasjen var bare et spørsmål om tid, sier Boardman, ifølge Guardian.
Dag Erik Pedersen tror skandalen kan føre til strengere sikkerhet i både Tour de France og andre store sykkelritt.
– Jeg tipper arrangøren i kveld kommer til å bruke tid på å fatte et ordentlig vedtak og en avgjørelse som alle kan leve med, sier Pedersen.
– De må lovfeste at de siste tre-fire kilometerne skal være med sperremateriell. Det skal ikke skje at publikum eller motorsykler ødelegger for rytterne, sier eksperten.