LSK Kvinner kunne i år juble for seriegullet, men vinneren av herrenes eliteserie får 60 ganger mer enn dem i plasseringsutbetaling.
Det skyldes i hovedsak den lukrative TV-avtalen, som gjør at eliteserieklubbene får langt mer enn klubbene i Toppserien.
Mens herrenes ligamester får utbetalt 23 millioner kroner, og klubben som havner på tabellens jumboplass får i overkant av sju millioner kroner, får vinneren av Toppserien kun 400.000 kroner.
– Forskjellen er skammelig stor, mener styreleder i Avaldsnes, Arne Utvik.
Til sammen må de åtte beste klubbene i Toppserien dele på 1,5 millioner kroner i plasseringsutbetalinger. Eliteseriens 16 klubber får hele 175 millioner kroner.
– Kvinnefotballen får under en hundredel av det herrene får. Det er skremmende, sier Utvik.
– Herrene utnytter potensialet
Fotballpresident Terje Svendsen innrømmer at forskjellen er stor.
– Det skyldes at man på herresiden har utnyttet det kommersielle potensialet, så klubbene får overført en andel av medieavtalen. På kvinnesiden er det sånn at de pengene kommer fra NFF, sier Svendsen til NRK.
Toppserien får til sammen 10 millioner kroner i utviklingsmidler og bonuser fra NFF. Klubbene har selv bestemt at hver av klubbene får 700.000 kroner, før 1,5 millioner kroner blir fordelt til plasseringsbonuser og NM-bonuser.
Vinneren av kvinnenes cupfinale får 75.000 kroner. Herrenes cupmester for 2,2 millioner kroner.
NFF må ta grep
Nå håper Utvik at Norges Fotballforbund tar grep.
– De høye herrer bør gå inn i seg selv og se om det går an å gjøre noe med det. Sponsorer og kulturministeren må legge press på NFF, sier en oppgitt Utvik.
– Jeg tror de jobber med det, men det går inn i helsikes sent.
– Vårt mål er helt klart, sammen med Serieforeningen for kvinnefotball, å ta mer ut av det kommersielle potensialet, som jeg er overbevist om at finnes i kvinnefotballen, hevder Svendsen, som er på plass i Nederland for å se det norske kvinnelandslagets VM-kvalifiseringskamp mot den regjerende europamesteren.
– Her er det 22.000 tilskuere som møter opp, så jeg er overbevist om at det er et stort, kommersielt potensial for kvinnefotball, også i Norge.