– Man kan vel trygt si at vi ikke reiser til Tyskland med ambisjoner om å kjempe i toppen, sier storebror Solberg som kun har kjørt to asfaltrally før runden i Tyskland.
– Får jeg med meg ett VM-poeng vil jeg være svært godt fornøyd, fortsetter han.
Han har ladet opp til helgens fartsfest med gokartkjøring i Norge, noe som skal hjelpe ham i å håndtere det uvante underlaget.
– Jeg har lite erfaring med asfaltkjøring, og hadde stort utbytte av to dager med kart, sier Solberg som har deltatt i Rally Monte Carlo to ganger, men der er det i tillegg til asfalt også is og snø – helt andre forhold enn hva som venter i Moseldalen.
Etter 5.-plassen i Rally Finland er han nå på delt fjerdeplass i VM-sammendraget, to poeng foran broren Petter, men grus- og snøeksperten tror det skal bli vanskelig å holde den plassen i og med at fire av de sju VM-rundene som gjenstår er asfaltløp.
Petter med ny bil
Petter Solberg måtte nok en gang bryte en VM-runde da motoren ikke ville mer i Rally Finland. I Tyskland debuterer han i sin nye Impreza WRC2007, som forhåpentlig skal være bedre rustet til å komme seg gjennom alle fartsprøvene.
Det er en som trives bedre i Rally Tyskland enn de andre. VM-toer Sebastien Loeb har vunnet rallyet fem ganger på rad. Uansett rally er franskmannen alene om en slik prestasjon.
Verre er det med Petter Solberg i dette rallyet. I fjor måtte han bryte etter en utforkjøring. I 2005 ble det 7.-plass, men også året før måtte han bryte etter en stygg krasj.
Marcus Grönholm leder VM sammenlagt. Loeb følger 13 poeng bak, mens Mikko Hirvonen ligger fem poeng bak Loeb. Henning og Petter Solberg ligger henholdsvis 47 og 49 poeng bak Grönholm.
Rallyet kjøres over 19 fartsprøver og avsluttes søndag. Nærmere 250.000 tilskuere vil trolig følge de 105 påmeldte bilene.