– Jeg må ta nye steg og være skjerpet. Det må jeg gjøre hele tiden, sier Johannes Høsflot Klæbo til NRK.
NRK møter langrennskometen på Toten i forbindelse med testing av nye rulleski. Sammen med fabrikanten IDT skal han utvikle en ny type rulleski.
Det blir ett av hans nye våpen i oppladningen til 2018/2019-sesongen, der VM i Seefeld er høydepunktet. Klæbo endret langrennssporten med sine karakteristiske «Klæbo-klyv», og vil gjerne komme med nye knep for å knekke konkurrentene neste sesong.
– Jeg er litt innovativ av natur, og synes det er artig å prøve nye ting. For min del har det vært viktig. Det er like viktig i år å ta nye steg. det blir både på teknikk og utstyr. Det trigger meg, sier Klæbo til NRK.
Nye rulleski
Én del av å ta et steg videre er de nye rulleskiene, som foreløpig ikke er helt klare.
– Målet e at vi skal se på det i tiden som kommer. Jeg skal teste å gå med litt dårligere feste. Da kan du ha ordentlig trykk ned mot asfalten. Jeg tror det kan være en bra greie, og der kan det være noe å hente, sier Klæbo.
Det fungerer på skøyteskiene, men foreløpig ikke på klassisk-skiene. Han trenger en sperre, som er ganske lik den som er der i dag. Den må tilpasses, slik at den tåler Klæbos klyv, og han ser nå på muligheten for å utvikle det.
– Det kan hjelpe fordi det blir mer likt det vi gjør på vinteren. Du må gjøre ting så likt som mulig, da trenger jeg ikke vente til vinteren for å trene på det.
– Vi har snakket sammen i lang tid, og er veldig trygge på at vårt felles mål om utvikling vil gi ytterligere fremgang både for Johannes og oss, sier markedssjef i IDT, Morten Iversbakken, til langrenn.com.
– Ikke «blodseriøs» hele tiden
Ellers har 21-åringen en ganske enkel oppskrift på å bli bedre foran neste sesong: Ikke så mye tull og tøys.
– Jeg må ha mer fokus når jeg er ute på langtur. Det går mer på fokus på teknikk og det som skal skje. Der kan jeg ta steg, sier Klæbo.
– Men det er viktig med tull og tøys også. Jeg gjør det her fordi det er artig. Ski er ikke gøy hvis jeg skal være «blodseriøs» hele tiden.