Tirsdag avslørte NRK at Norges idrettsforbund brukte millioner på konsulenttjenester fra First House for å få OL til Oslo i 2022.
Torsdag sier presidenten i Norges Ishockeyforbund at han støtter pengebruken:
– Jeg forsvarer pengebruken rundt OL2022 fordi det var et kjempearrangement. Det skulle anslagsvis koste 35 milliarder kroner brutto, 25 milliarder kroner netto. Hvis man ser pengebruken for å få gjennomslag for det som markedsføringspenger, så var jo ikke totalsummen høy. Oslo kommune og idretten brukte totalt 250 millioner kroner, og det har jo vært offentlig kjente tall siden vi la frem evalueringsrapporten i mars 2015, sier Nilsen til NRK.
– Skulle brukt mer
Ishockeypresidenten satt i utvalget som var med på å evaluere idrettens arbeid med søknadsprosessen for å få OL til Oslo. Han er overrasket over at det har blitt debatt rundt pengebruken nå.
– Jeg er overrasket over at dette kommer opp nå, for det er jo ikke noe nytt. Det er bare at man ser billaget, og det har skapt støy. Men idrettens bruk av penger var jo nesten tre ganger så høy som det billagene viser i forbindelse med OL2022, og det har jo vært kjent. Sett i ettertid skulle det kanskje vært brukt mer penger, og de pengene skulle vært brukt annerledes.
- LES OGSÅ: Uro rundt Tvedts stilling
Støtter Tvedt
Leder i Lyn ski- og fotballklubb, Sjur Skridshol, sa i dag til TV 2 at han mener Idrettspresidenten bør gå av.
Ishockeypresidenten er ikke enig med Skridshol.
– Jeg har tillit til idrettspresidenten og styret i NIF. De har hatt mange vanskelige veivalg. Men jeg tror de har gjort en del ukloke valg med tanke på åpenhetsdebatten.
Synes pengebruken er grei
President i Norges Skøyteforbund, Mona Adolfsen, støtter også Idrettsforbundets pengebruk.
– Å bruke ti millioner på å få OL til Norge synes jeg egentlig er greit. Hadde vi fått det kunne idretten fått mye ut av det, for eksempel i form av anlegg. Noe skøyteidretten spesielt er avhengige av, sier Adolfsen.
Ishockeypresidenten skulle sett at Norge fikk arrangere OL i fremtiden. Men da mener han de må vinne kampen på sosiale medier.
– Neste gang vi i Norge søker, så må vi ha med oss ledende nasjonale politikere i forkant. Slik som det var i forkant av OL på Lillehammer i 1994. Det er for krevende uten den støtten. Man må også beherske hvordan man kommuniserer gjennom sosiale medier bedre, for mye av slaget endte jo opp der. Og det tapte vi, sier Gerhard Nilsen.