Rosenborg legger lista høyt for framtida. For første gang på 7 år har klubben lagt en langsiktig strategi for hva som skal være målet. De sportslige ambisjonene er høye.
- Vi er konkrete, og har sagt at vi skal være blant de 30 beste lagene i Europa, og et kjent, respektert varemerke, sier Rosenborg- direktør Nils Skutle.
Mål og verdier
Stikkordene er sportslige mål, økonomiske mål og verdier. Rosenborg har brukt lang tid på å spå om framtida og legge strategi for hvordan klubben skal se ut i årene som kommer. Sist de gjorde noe tilsvarende var i 1999.
- Vi synes at det er en relevant ambisjon, selv om den er tøff, sier Skutle til NRK.
- Økonomi viktig
Nå er klubben nr. 71 på Uefas rankingliste over klubber i Europa. Skutle tror økonomien blir avgjørende for å innfri det sportslige målet om å etablere seg 40 plasser lenger opp på lista.
- I det lange løpet ser vi en klar sammenheng mellom en slik plassering og økonomi, sier Skutle
Likevel er direktøren tydelig på at Rosenborg ikke skal ofre verdigrunnlaget for å nå sine sportslige mål.
- Det må vi aldri glemme i det vi jobber med. Økonomi er bare et middel til å nå de målene vi har satt oss, basert på de verdiene vi hele tiden skal ha, sier han.