Nedgang i sesongkort-salget for AaFK: – Helt som forventet

Tre dager før sesongstart har AaFK solgt 5.600 sesongkort. Det er to tusen færre enn på samme tid i fjor, men markedssjef Kjell Slinning sier nedgangen var helt som forventet.

Kjell Slinning

Markedssjef Kjell Slinning i AaFK sier de forventet en dupp, etter å ha hatt skyhøye publikumstall i årevis.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

– Vi har budsjettert med færre solgte sesongkort i år på grunn av dårlig sportslige resultater i fjor. Etter så mange år med høye publikumstall forventet vi å få en liten dupp, sier markedssjef Kjell Slinning i AaFK.

Tiden der sunnmørsklubben fylte alle de 10.778 setene uansett motstander er over. Nå krever den gjengse publikummer utvikling og sportslige resultater for å lokkes til stadion, men Slinning har god tro på at årets sesong vil sette fyr på engasjementet i Ålesund.

– Vi stiller med et historisk sterkt AaFK-lag, og vi merker at folk begynner å glede seg til seriestart. Vi har fått inn en offensiv og attraktiv spillestil som garantert vil gjøre det spennende å være tilskuer på Color Line Stadion, sier han.

Håper på mersalg

– Har signeringen av hovedtrener Jan Jönsson og de nye spillerne (Hamdallah, Nordvik, Aarøy) påvirket sesongkortsalget?

– Ja, en merittert trener som Jönsson gav en viss effekt, men det er prestasjonene våre som styrer mesteparten av salget. Vi har levert gode treningskamper i vinter, og håper å selge ut halvparten av underskuddet på to tusen sesongkort etter seriestart, sier Slinning.

Saken fortsetter under bildet

Color line stadion

Førstkommende lørdag 16. mars braker eliteserien 2013 løs i Ålesund. Da kommer nemlig Haugesund på besøk.

Foto: Ekornesvåg, Svein Ove / NTB scanpix

Genistrek

I Molde har klubben passert 6.000 solgte sesongkort før fredagens kamp mot Viking. Lars Outzen i MFK sier de har et hårete mål om å passere 8.000 solgte kort på stadionet som totalt tar 11.800 personer.

– Vi må sette oss hårete mål. Dersom vi heller setter oss realistiske mål så kan vi risikere og slappe av, og det kan vi ikke ha noe av, sier Outzen og smiler.

– Er det bra for fylket å ha en liten kniving med AaFK?

– Ja, slik bør det være. Det er om å gjøre å være nummer én i fylket, både på bane og tribune.

Outzen sier Prosjekt Tilhørighet har vært det viktigste virkemidlet for å komme godt ut i sesongkortsalget. Kjell Inge Røkkes initiativ om å la foreninger og frivillige lag tjene penger på å selge sesongkort for klubben har vært en genistrek for MFK.

Lars Outzen

Lars Outzen i Molde Fotballklubb sier de har gått over til en «cashless» løsning på stadion.

Foto: Gunnar Sandvik/NRK

«Cashless»

Nytt av året er også at MFK har iverksatt tiltak for å bli kvitt de store køene ved stadion under kamp. Nå skal publikum nemlig kunne bruke sesongkortet sitt til å betale i kioskene.

– Vi går over til en såkalt «cashless» løsning, som vil forenkle betalingen og forhåpentligvis korte ned køene.

– Enda et konkurransefortrinn sammenlignet med Aalesund?

– Nja, det spørs nå hvor lang tid det går før de kommer etter med samme løsning, humrer Outzen.

Fotballnyheter