NRK Meny
Normal

Nedgang i sesongkort-salget for AaFK: – Helt som forventet

Tre dager før sesongstart har AaFK solgt 5.600 sesongkort. Det er to tusen færre enn på samme tid i fjor, men markedssjef Kjell Slinning sier nedgangen var helt som forventet.

Kjell Slinning

Markedssjef Kjell Slinning i AaFK sier de forventet en dupp, etter å ha hatt skyhøye publikumstall i årevis.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

– Vi har budsjettert med færre solgte sesongkort i år på grunn av dårlig sportslige resultater i fjor. Etter så mange år med høye publikumstall forventet vi å få en liten dupp, sier markedssjef Kjell Slinning i AaFK.

Tiden der sunnmørsklubben fylte alle de 10.778 setene uansett motstander er over. Nå krever den gjengse publikummer utvikling og sportslige resultater for å lokkes til stadion, men Slinning har god tro på at årets sesong vil sette fyr på engasjementet i Ålesund.

– Vi stiller med et historisk sterkt AaFK-lag, og vi merker at folk begynner å glede seg til seriestart. Vi har fått inn en offensiv og attraktiv spillestil som garantert vil gjøre det spennende å være tilskuer på Color Line Stadion, sier han.

Håper på mersalg

– Har signeringen av hovedtrener Jan Jönsson og de nye spillerne (Hamdallah, Nordvik, Aarøy) påvirket sesongkortsalget?

– Ja, en merittert trener som Jönsson gav en viss effekt, men det er prestasjonene våre som styrer mesteparten av salget. Vi har levert gode treningskamper i vinter, og håper å selge ut halvparten av underskuddet på to tusen sesongkort etter seriestart, sier Slinning.

Saken fortsetter under bildet

Color line stadion

Førstkommende lørdag 16. mars braker eliteserien 2013 løs i Ålesund. Da kommer nemlig Haugesund på besøk.

Foto: Ekornesvåg, Svein Ove / NTB scanpix

Genistrek

I Molde har klubben passert 6.000 solgte sesongkort før fredagens kamp mot Viking. Lars Outzen i MFK sier de har et hårete mål om å passere 8.000 solgte kort på stadionet som totalt tar 11.800 personer.

– Vi må sette oss hårete mål. Dersom vi heller setter oss realistiske mål så kan vi risikere og slappe av, og det kan vi ikke ha noe av, sier Outzen og smiler.

– Er det bra for fylket å ha en liten kniving med AaFK?

– Ja, slik bør det være. Det er om å gjøre å være nummer én i fylket, både på bane og tribune.

Outzen sier Prosjekt Tilhørighet har vært det viktigste virkemidlet for å komme godt ut i sesongkortsalget. Kjell Inge Røkkes initiativ om å la foreninger og frivillige lag tjene penger på å selge sesongkort for klubben har vært en genistrek for MFK.

Lars Outzen

Lars Outzen i Molde Fotballklubb sier de har gått over til en «cashless» løsning på stadion.

Foto: Gunnar Sandvik/NRK

«Cashless»

Nytt av året er også at MFK har iverksatt tiltak for å bli kvitt de store køene ved stadion under kamp. Nå skal publikum nemlig kunne bruke sesongkortet sitt til å betale i kioskene.

– Vi går over til en såkalt «cashless» løsning, som vil forenkle betalingen og forhåpentligvis korte ned køene.

– Enda et konkurransefortrinn sammenlignet med Aalesund?

– Nja, det spørs nå hvor lang tid det går før de kommer etter med samme løsning, humrer Outzen.

Fotballnyheter

Videoklipp

Se alle målene her.
Se alle målene her.
Se alle målene fra kampen mellom Manchester United og Basel.