– Vi har budsjettert med færre solgte sesongkort i år på grunn av dårlig sportslige resultater i fjor. Etter så mange år med høye publikumstall forventet vi å få en liten dupp, sier markedssjef Kjell Slinning i AaFK.
Tiden der sunnmørsklubben fylte alle de 10.778 setene uansett motstander er over. Nå krever den gjengse publikummer utvikling og sportslige resultater for å lokkes til stadion, men Slinning har god tro på at årets sesong vil sette fyr på engasjementet i Ålesund.
– Vi stiller med et historisk sterkt AaFK-lag, og vi merker at folk begynner å glede seg til seriestart. Vi har fått inn en offensiv og attraktiv spillestil som garantert vil gjøre det spennende å være tilskuer på Color Line Stadion, sier han.
Håper på mersalg
– Har signeringen av hovedtrener Jan Jönsson og de nye spillerne (Hamdallah, Nordvik, Aarøy) påvirket sesongkortsalget?
– Ja, en merittert trener som Jönsson gav en viss effekt, men det er prestasjonene våre som styrer mesteparten av salget. Vi har levert gode treningskamper i vinter, og håper å selge ut halvparten av underskuddet på to tusen sesongkort etter seriestart, sier Slinning.
Saken fortsetter under bildet
Genistrek
I Molde har klubben passert 6.000 solgte sesongkort før fredagens kamp mot Viking. Lars Outzen i MFK sier de har et hårete mål om å passere 8.000 solgte kort på stadionet som totalt tar 11.800 personer.
– Vi må sette oss hårete mål. Dersom vi heller setter oss realistiske mål så kan vi risikere og slappe av, og det kan vi ikke ha noe av, sier Outzen og smiler.
– Er det bra for fylket å ha en liten kniving med AaFK?
– Ja, slik bør det være. Det er om å gjøre å være nummer én i fylket, både på bane og tribune.
Outzen sier Prosjekt Tilhørighet har vært det viktigste virkemidlet for å komme godt ut i sesongkortsalget. Kjell Inge Røkkes initiativ om å la foreninger og frivillige lag tjene penger på å selge sesongkort for klubben har vært en genistrek for MFK.
«Cashless»
Nytt av året er også at MFK har iverksatt tiltak for å bli kvitt de store køene ved stadion under kamp. Nå skal publikum nemlig kunne bruke sesongkortet sitt til å betale i kioskene.
– Vi går over til en såkalt «cashless» løsning, som vil forenkle betalingen og forhåpentligvis korte ned køene.
– Enda et konkurransefortrinn sammenlignet med Aalesund?
– Nja, det spørs nå hvor lang tid det går før de kommer etter med samme løsning, humrer Outzen.