– Det er utrolig. Tusen takk til alle som er her, og takk til alle som sitter hjemme og har gjort dette mulig.
26-år gamle Tyler Blevins, bedre kjent som «Ninja», sitter midt på scenen av den nye E-sportsarenaen i Las Vegas og har akkurat fått beskjeden om at han har knust sin egen verdensrekord i antall samtidige seere på strømmetjenesten Twitch.
På det meste fulgte 680.000 søndagens arrangement «Ninja Vegas 18'», der Blevins inviterte flere av verdens beste spillere til å forsøke å slå han i dataspillet Fortnite.
Knuste Drake-rekord
Selve arrangementet strømmet den populære gameren på sin egen Twitch-kanal. Og tallene var fenomenale.
Det fem timer lange eventet hadde i gjennomsnitt rundt 500.000 seere før det mot slutten hadde 680.000 samtidige seere.
Det betyr at verdensrekorden i antall seere på en live-strømming på dataspill-kanalen Twitch ble knust med 50.000 visninger.
Den tidligere rekorden tilhørte også «Ninja» fra da han 15. mars spilte med den kanadiske rapperen Drake. Da hadde kanelen på det meste 628.000 visninger.
Første steg inn i E-sports
«Ninja Vegas 18'» er Fortnites første virkelige steg inn i E-sportens verden. Spillet har på kort tid etter sin utgivelse i juli 2017 blitt et av de mest populære i verden.
– Et dataspill har ikke noen gang før tatt verden med storm slik som Fortnite, sa Blevins fra scenen.
Reglene var enkle. Ni kamper ble spilt, den som klarte å eliminere «Ninja» vant 2.500 dollar, og vinneren av kampen totalt vant den samme summen.
Med flere av verdens beste spillere på plass ble oppgaven vanskelig for dataspillenes superstjerne. Det var likevel meget overraskende da fjorten år gamle 3DRStormYT stakk av med seieren i den nest siste kampen.
«Ninja» selv vant bare en av kampene.
Millionene renner inn
Utviklerne i Epic Games kan på mange måter takke Tyler Blevins og andre strømmere for Fortnites raske steg mot spilltoppen. Fra kjelleren sin i Chicago strømmer 26-åringen hver dag sin spillaktivitet til hundretusener via tjenesten Twitch.
Per dags dato har kanalen hans hatt over 145 millioner seere totalt og 6 millioner følgere. På Youtube har amerikaneren rundt 9 millioner følgere.
Ifølge CNBC skal Blevins håve inn smått utrolige fire millioner norske kroner i uken på dataspillet.
– Jeg tror at jeg tilbyr en kombinasjon av spilling på høyt nivå som de ikke får andre steder. Det er veldig vanskelig å være best i et dataspill, sa han til kanalen om sin suksess.